Terbentuknya satu lagi Baitul Muslim

Semoga bahagia buat sahabat seperjuangan akh Zu Hazmin dan Ukh Hazwani. Semoga ikatan ini menjadi pencetus semangat untuk terus istiqomah dalam perjuangan menegakkan kalimah Allah ke tempat yang sepatutnya. Anta dah selesai, jangan lupa doakan sahabat-sahabat yang lain.

p/s : Bersedialah untuk dipanggil berkhidmat dengan kawasan bila-bila masa dari sekarang..(pesanan ikhlas dari Abg Azuan ) ^_^

Umno kena penampar lagi


Genap sudah dua tahun, sambutan kemenangan besar Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac 2008.Dalam tempoh dua tahun ini, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat bekerja keras melaksanakan dan menunaikan amanah serta kepercayaan rakyat yang diperolehi dalam pilihan raya tersebut.

Dua tahun ini bukannya suatu tempoh yang mudah buat Pakatan Rakyat. Laluannya amat sukar dan berliku. Kesukaran ini wujud bukan kerana ketidakmampuan Pakatan Rakyat menguruskan kerajaan negeri atau melaksanakan tugas yang diamanahkan oleh rakyat.

Kesukaran wujud kerana ia diciptakan oleh musuh-musuh dari dalam dan luar Pakatan Rakyat.

Musuh dari dalam ialah mereka-mereka yang berkepentingan, menjadi alat musuh dari luar untuk merosakkan nama baik Pakatan Rakyat.

Musuh dari luar Pakatan Rakyat, tidak lain tidak bukan, ialah Barisan Nasional (BN). BN yang tidak dapat menerima hakikat kekalahan besar pada 2008 dan penolakan rakyat yang berterusan terhadap mereka.

BN amat ketakutan kerana selepas 50 tahun memegang tampuk kuasa secara mutlak, rakyat Malaysia sudah berani menolak mereka.

Umno-BN amat menyedari bahawa, selepas dua tahun ini, mereka terus menerus mengalami kemerosotan dan bercempera di antara komponennya sesama sendiri.

Selepas setahun Tun Abdullah Ahmad Badawi 'dijatuhkan' dari jawatan Perdana Menteri, Umno-BN di bawah Presiden barunya, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, persepsi negatif rakyat terhadap mereka, masih belum dapat dipulihkan.

BN menerima tamparan paling hebat apabila dua tahun berturut-turut laporan Ketua Audit Negara memberikan pujian terhadap kesemua kerajaan negeri yang dipimpin Pakatan Rakyat.

Pakatan Rakyat dipuji kerana mengamalkan pemerintahan yang adil dan telus, menguruskan negeri dengan cekap, sekaligus berjaya menambah hasil negeri. Dengan peningkatan hasil negeri, maka Pakatan Rakyat berjaya membawa kemakmuran di negeri-negeri pimpinannya.

Sebaliknya Ketua Audit negara memberikan kritikan yang keras terhadap negeri-negeri di bawah pimpinan Umno-BN, yang bukan sahaja gagal menambah hasil negeri, malah meningkatkan beban hutang mereka serta kegagalan mengawal penyelewengan dan salahguna kuasa di peringkat akar umbi.

Maknanya, jika dibuat perbandingan kecekapan dan ketelusan mentadbir kerajaan negeri, Pakatan Rakyat jauh mendahului BN.

BN ternyata amat bimbang, lagi lama Pakatan Rakyat memerintah, selama itulah rakyat akan terus meninggalkan mereka dan memberi kepercayaan kepada Pakatan Rakyat.

Umno-BN amat menyedari, jika kemaraan ini tidak disekat, harapan mereka untuk terus menerajui negara pada PRU ke-13 nanti akan terkubur.

Maka mereka tidak ada jalan lain selain memecahbelahkan Pakatan Rakyat. Setakat ini BN dengan bantuan media talibarut mereka, gagal menghancurkan Pakatan Rakyat dari luar.

Mereka menukar strategi dengan usaha merosakkan Pakatan Rakyat dari dalam. Mereka menumpukan usaha mengkoyak rabakkan KeADILan kerana mereka tahu KeADILan lebih mudah untuk dirosakkan berbanding PAS dan DAP.

Justeru pemimpin, ahli dan penyokong Pakatan Rakyat.harus sedar bahawa serangan demi serangan yang dihadapkan kepada mereka, adalah manifestasi dari ketakutan BN terhadap kemaraan Pakatan Rakyat.

Hakikatnya dalam tempoh dua tahun ini, kehadiran Pakatan Rakyat amat dialu-alukan majoriti rakyat dan ia kini menjadi kerajaan menunggu (government in-waiting) di peringkat Persekutuan

Jutawan katak


Sekarang mp-mp bebas dah bertambah, dan kawasan kawasan baru akan diwujudkan dalam dewan parlimen kerana mengambil kira beberapa ekor katak yang telah bersalin kulit dari berudu menjadi katak. oleh kerana katak katak ini perlukan kawasan berair, pihak pengurusan parlimen perlu dan telah mewujudkan kawasan baru yang lebih berair untuk disesuaikan dengan persekitaran katak katak ini.

Mukris cik det menyambut baik pembinaan tempat baru dalam parlimen, kerana menurut beliau mp mp bebas ini adalah dapat melakukan check and balance kepada kerajaan kerana pihak pembangkang sudah kehabisan modal dalam memberikan sumbangan yang berkesan dalam sidang parlimen yang akan berlangsung. ada lopak air senang sikit katak nak berenang jika kepanasan.


Mp-Mp bebas bertambah dengan drastik dan ibrahim ali adalah orang yang sangat gembira dengan perkembangan terkini, maknanya berahim ali tidak lagi keseorangan dalam dewan parlimen, mungkin berahim ali akan dilantik menjadi ketua katak katak ini.

Kerajaan bn yang ada akan menyediakan pelbagai keistimewaan kepada katak katak ini. suasana kotor diperlukan untuk mereka beraksi lebih hebat, beberapa habuan seperti lalat langau ulat taik mungkin menjadi santapan yang lebih berkhasiat untuk minda katak katak ini. keistimewaan katak katak ini hidup dua alam dan mampu menipu sesiapa saja dialam maya ini, katak katak tidak bertuan ini akan menerjah pembangkang dalam dewan,


santapan yang paling baik untuk katak adalah mentega dicampurkan dengan tahi, dan kesan dari campuran ini akan meningkatkan moral katak katak dalam menghadapi serangan dari pembangkang. makhluk dua alam ini memang menyusahkan dunia politik, pembangkang mesti mahu menghantar ular untuk mematuk katak ini, dan pihak kerajaan pasti akan memberi suntikan venom pencegah bisa ular yang mampu menahan katak katak ini menjadi lumpuh dan tidak mampu bersuara dalam dewan. mana mungkin bn mahu katak katak ini mati sebelum dapat menggunakan mereka setelah dibeli dengan harga bukan sedikit. ada katak yang umurnya hampir sebaya dengan umur yang menghampiri kubur tapi kilauan harta dapat menutup hati dan mata mereka dari terus bersama rakyat yang menyokong mereka dalam PRU yg lalu.


kerajaan bn amat memerlukan undi undi dari katak katak ini, kesan pertama lompatan katak ini bn akan menghampiri majoriti 2/3, katak ini tidak mesra alam sangat cuma mesra dengan kepala agung, katak ini mesra kerajaan dan benci kepada pembangkang. Himpunan-himpunan katak katak yang bertaraf jutawan ini dalam sidang parlimen memang dinanti nantikan, mereka ini bebas untuk bercakap tentang siapa saja kerana mereka ini tiada undang undang dan juga tidak terbabit dalam masalah halal haram, semua boleh, depan boleh belakang pun boleh. pasti bn akan memperolehi undi dengan mudah hanya perlu menayangkan beberapa helai kepala agung dan katak ini akan terus berbunyi sehingga nyawa dicabut oleh malakatmaut atau habis haid iaitu sehingga pru yang ke 13. ini bukan sebarang katak, katak jutawan ini.tiada maruah, tiada nilai dan tiada apa kebajikan semasa hidup dan tiada guna untuk rakyat

Masuk Mahkamah



Tengah-tengah syok baring atas katil lepas solat subuh..

Abg Wan calling,
"nta tgh buat ape 2, tido lagi ke??

Aku cuba menafikan kebenaran(^_^),
"ish, lame dah bangun,ade projek ape-ape ke pagi-pagi nie?"

"Kita jumpa kat gerai makan sebelah tol Cangkat Jering."

Sejurus sahaja aku menjalankan tugas sebagai anak mithali(beli barang dapur kat pasar),aku terus memecut ke tempat yang dijanjikan.Dalam perjalanan, terdapat kemalangan kecil, lori terhumban ke dalam parit. Alhamdulillah, pemandu dan co-pilot masih lagi diberi peluang untuk merasai nikmat kehidupan.


Sampai sahaja di sana, kopi radix menjadi benda pertama yang masuk ke mulut. Cadangnya lepes pertemuan dengan Abg Wan, aku nak sarapan di Taiping sahaja. Tidak semena-mena, Abg Wan mengajakku ke Mahkamah Majistret Jawi untuk memberi sokongan moral kepada Al-Fadhil Hj Muhammad Sabu a.k.a Md Sabu.

Pada 2007, aku masih ingat lagi peristiwa penangkapan secara tidak profesional polis Pulau Pinang terhadap Md Sabu. Ketika itu, aku, Hamidi dan 'Akif turut berada ditempat kejadian dan berusaha untuk menyelamatkan Md Sabu dari ditangkap. Penangkapan dibuat atas sebab Md Sabu antara perancang demonstrasi BERSIH. Mujurlah kami bertiga dapat selamatkan diri dari ditangkap oleh polis(baca: pencacai BN).

Perbicaraan bermula pada 10.00pagi. Md Sabu dan 8 lagi OKT(orang kena tuduh) diwakili oleh Hanifa Maidin dan Aminuddin. Selama 3 jam perbicaraan dan rehat 2 kali, hanya seorang saksi sahaja ditanya bertubi-tubi oleh peguam bela. Saksi tersebut merupakan polis berpangkat inspektor pada waktu kejadian dan merupakan pegawai polis yang mengetuai operasi menangkap Md Sabu.

Memandangkan ini baru pertama kali aku masuk dan mengikuti perbicaraan di mahkamah, aku berusaha memberikan sepenuh perhatian dan cuba memahami perjalanan perbicaraan dimahkamah.Segala isi perbicaraan rasanya tak perlu kot nak ceritakan dekat sini. Cuma yang pastinya, pihak pendakwa raya tidak ada hujah yang kukuh untuk membuktikan OKT memang bersalah dan polis wajar menjalankan operasi tersebut.

HJ.Md Sabu dan Hanifa Maidin

Abang Aminuddin menjelaskan UMNO/BN memang ada menghantar peguam-peguam handal untuk kes-kes tertentu untuk kepentingan politik mereka. Kalau diikutkan, memang MD Sabu boleh menang dengan mudah dalam perbicaraan tersebut namun demi mengaja air muka,reputasi dan kenaikan pangkat yang dijanjikan, peguam-peguam tersebut berusaha juga untuk menang daalam kes yang mereka terlibat. Ini jelas menunjukkan, mereka berhujah bukan atas dasar untuk menegakkan kebenaran tetapi wang ringgit dan darjat yang dikejar-kejarkan. Begitu juga dengan sesetangah Hakim yang memutuskan sesuatu keputusan.

Malanglah bagi kita mempunyai sistem kehakiman tidak bebas dan jauh dengan spirit of justice. Lepas ini boleh cadangkan supaya mansuhkan kos undang-undang di seluruh IPTA. Apa perlunya pelajar-pelajar bersusah payah membazir duit dan masa, memerah otak dan keringat selama 4 tahun di universiti yang akhirnya mereka terikat dengan undang-undang ISA(Ikut Suka Aku).?

Ampunkan Dosa..

"Sultan Pahang kaji hukum sebat Kartika"

Oleh Wan Kemat

Sultan Ahmad Shah rujuk undang-undang

TEMERLOH: Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah bertitah baginda akan meneliti dan mendapatkan pandangan serta nasihat daripada penasihat undang-undang terlebih dulu berhubung pelaksanaan hukuman sebat terhadap bekas model sambilan Kartika Sari Dewi Sukarno.

Sultan Ahmad bertitah hingga kini juga, baginda tidak menerima sebarang rayuan daripada Kartika Sari Dewi, 33, yang mengaku bersalah meminum arak di sebuah resort di Cherating pada 11 Julai 2008.

"Saya tidak boleh terus membuat keputusan sebaliknya ia perlu dikaji dengan lebih mendalam supaya ia dapat dilaksanakan dengan baik," titah baginda selepas merasmikan Jambatan Baru Kuala Krau di sini, semalam.

Kartika Sari Dewi dijatuhi hukuman denda RM5,000 dan enam sebatan oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan selepas mengaku bersalah.

Pada 3 Mac lalu, Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah baginda akan mempersembahkan kes Kartika Sari Dewi untuk makluman Sultan Pahang sebelum perkara itu diputuskan, selepas baginda (Tengku Abdullah) mengadakan perjumpaan dengan model sambilan berkenaan.

Tengku Abdullah berkata, Kartika Sari Dewi mungkin diampunkan oleh Sultan Pahang dan bebas daripada hukuman itu atau akan disebat dalam tempoh terdekat.

Mengikut Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Pahang 2002, Tuanku Sultan (Pahang) mempunyai kuasa mutlak untuk memberi pengampunan walaupun Kartika tidak minta diampunkan atau membuat rayuan. "


p/s :Hebatnya sultan kita nie, boleh ampunkan dosa manusia.Sapa-sapa yang ada dosa boleh jumpa sultan dan mintak beliau ampunkan dosa kita. (khusus untuk org melayu sahaje)

*Bila Al-Quran dan As-sunnah di-tauk(buang) jauh-jauh dari kehidupan harian.

mengulama'kan generasi muda.



Semalam aku, anas dan hafiz berpeluang menyertai konvensyen ulama muda PAS yang julung-julung kali diadakan di Hotel Seri Malaysia Ipoh, Perak. Alhmdulillah, kehadiran ulama' muda lebih dari 100 peserta. Dikhabarkan peserta-peserta dikalangan anak-anak muda lepasan pengajian Islam di dalam dan luar negara dan lepasan pondok-pondok. Kehadiran aku ke sana bukanlah atas kapasiti seorang lepasan pengajian Islam malah jauh sekali lepasan pengajian pondok. Aku hadir atas jemputan penganjur kepada pimpinan anak negeri Perak.

Pembentang Kertas Kerja

Antara pembentang kertas kerja termasuklah Ustaz Lutfi Arifin, JK Ulama PAS negeri Kedah membentangkan tajuk Mewaqafkan diri dalam perjuangan dan Ustaz Ridzuan Mohd Nor JK Pemuda PAS Pusat bertajuk " Nak seribu daya". Pada sebelah pagi, Konvensyen dirasmikan oleh Al-Fadhil Ustaz Shuib Din, Ketua Ulama PAS Perak dan majlis penutup disempurnakan oleh Al-Fadhil Ustaz Abu Bakar Hussin, Pesuruhjaya Pas Perak.

Walaupun konvensyen bermula seawal 8.00 pg, aku hanya sempat hadir pada jam 3.30 ptg. Pada hujung minggu lepas, aku menguruskan program untuk bakal-bakal mahasiswa yang terdiri dari lepasan spm, stpm dan stam. Sempatlah juga menadah telinga mendengar Ustaz Ridzuan bersyarah.

Perang Tabuk

Ustaz Riduan menceritakan sedikit sebanyak sejarah hidupnya terlibat didalam gerakan islam dan istiqomah sehingga ke hari ini. Semalam juga aku baru mengetahui yang ustaz Riduan pernah berkhidmat dengan kerajaan sebagai cikgu selama 13 tahun (kalau tak silaplah). Sepanjang beliau menjadi cikgu, banyak ujian dan dugaan di tempuhi.

Beliau terkesan dengan kisah perang tabuk sehingga beliau terus istiqomah dalam perjuangan menegakkan islam.

Seperti yang kita ketahui pada perang tabuklah terdapat 3 org yang berlengah-lengah untuk pergi berperang bersama Rasulullah s.a.w dan akhirnya mereka terlepas untuk pergi berperang, antaranya Murarak bin Rabi, Hilal bin Umayyah dan Ka'ab bin Malik. Setelah pulang dari medan perang, Rasulullah s.a.w solat 2 rakaat di masjidnya dan seramai 80 orang munafiq termasuk 3 orang sahabat tersebut beratur dibelakang nabi. Usai Rasulullah s.a.w solat, kaum-kaum munafiq meminta maaf dan memberi alasan ketidakhadiran mereka ke medan perang.Kesemua mereka dilepaskan, walaubagaimana pun 3 orang sahabat di kenakan hukuman.(peristiwa penuh perang tabuk akan dipost kemudian)

Ustaz Riduan melontarkan persoalan :

"Sahabat bertiga tersebut adalah badrin(ahli badar), bukan frontliner(pejuang barisan hadapan) dan tentera yang menyertai perang tabuk adalah 30,000, ketidak hadiran mereka bertiga tidak membei kesan yang besar terhadap bilangan tentera namun, mengapa mereka tetap dihukum??"

"Perlu diingatkan, kita adalah sempadan-sempadan Islam dan jangan biarkan musuh memasuki dan merosakkan Islam melalui sempadan kita. Walaupun ketiga-tiga sahabat tersebut bukanlah orang penting dalam peperangan namum tugas mereka tidak terlucut dari pergi berperang."

Ustaz Riduan menjelaskan lagi,
" Seperti mana kita, setiap dari kita bertanggungjawab mempertahankan Islam walau apa jua posisi kita. Malangnya ramai dikalangan sahabat-sahabat ana yang hebat dikampus tergelincir dari perjuangan Islam."

Perlunya menintima'kan diri dalam jemaah

Perkara yang paling penting dalam ucapan Ustaz Riduan perlunya berintima dengan jemaah sejurus sahaja melangkah ke perjuangan sebenar. Ramai yang memberi alasan kerja, keluarga dan lain-lain untuk mengatakan TIDAK dan satu macam ALASAN kepada gerak kerja Islam sedangkan hakikatnya mereka sudah putus hubungan dengan jemaah. Usrah ditinggalkan, kopiah berbalut serban diganti dengan songkok tinggi dan habuan dunia menjadi matlamat hidup.

Ustaz Riduan telah terlibat dengan usrah pemuda sejak tahun pertama di masjid Abdul Rahman, lembah pantai dan akhirnya beliau dilantik sebagai exco pemuda kawasan lembah pantai dan ketua pemuda wilayah. Walaupun beliau bukanlah orang hebat dikampus, kerana keterikatan dengan jemaah menyebabkan sekarang beliau menjadi orang yang terpenting dalam PAS.

Berbanding dengan mereka yang asal hebat dikampus, namun kerana tiadanya ikatan yang kukuh dengan parti, mereka menjadi orang yang jauh dengan perjuangan Islam. Benarlah perumpamaan kambing dan serigala. Kambing akan selamat sekiranya mereka berada secara kumpulan. Sekiranya kambing lari dari kumpulannya, maka mudahlah serigala menyerang dan dijadikan santapannya.

Majlis Penutup


Majlis penutup disempurnakan oleh Al-Fadhil Ustaz Abu Bakar Hussin. Mulanya aku bersemangat untuk mengutip bait-bait kata dari seorang ulama' yang tersohor di Perak. Dek kerana badan kepenatan menguruskan program pada sebelah pagi dan menunggang motosikal sejauh lebih 50km dalam cuaca yang panas (around 38c), aku terlelap dipertengahan ucapan Al-Fadhil Ustaz. Sedar-sedar beliau tengah berbicara berkaitan dengan tahaluf siasi dalam pakatan rakyat dan perlunya berdakwah kepada non-malay.

Di akhir program aku sempat berjumpa dengan sahabat lama yang juga merangkap exco pemuda Pas negeri.Asalnya aku nak menzahirkan keinginan untuk berusrah dengan pemuda sepanjang cuti 4 bulan. Malangnya, keinginan aku terbantut. Beliau dihantar oleh PAS untuk mengikuti Tarbiah dari HAMAS selama 3 bulan di Yaman.'ala kullihal, kena carilah juga usrah pemuda di kawasan Taiping@Bukit Gantang. Takut-takut jika kita tidak mencari, jemaah akan pergi menggalkan kita. Kita yang perlukan jemaah, bukan jemaah memerlukan kita. Jika kita tidak ada, Allah akan gantikan dengan orang yang bersedai mewaqahkan diri dalam Gerakan Islam..

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal

Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU