RM1250.00


Setelah menderita hampir 4 bulan (termasuk short sem) Alhmdulillah, pagi tadi elaun untuk sem baru sebanyak rm1250.00 dah masuk.Berita baik ini disusuli dengan berita kemasukan biasiswa FAMA sebanyak rm150.Berita baik ini hanya terhenti dikalangan student-sahabat yang mendapat biasiswa JPA. Dengar cite, deme punye elaun akan masuk bulan depan. Sian pulak pada mereka yang tengah kering kontang. Paham-pahamlah awal sem, kebanyakan duit habis digunakan untuk membeli buku teks yang mahal nak mampus(sabaq na).

Sebaik sahaja berita ini tersebar, berpusu-pusu student beratur depan ATM yang sebelum nie hanya dikunjungi oleh lecturer sahaja. Setelah proses cucuk-mencucuk, masing-masing pulang dengan wajah yang berseri-seri, penuhlah Mid Valley dan Low Yat hujung minggu nie dengan student IIUM.

Aku terfikir sejenak,


"Nak buat apa duit sebanyak tue ek. Tak kanlah nak habiskan elaun dengan mentekadarah je.?"

Aset-aset yang aku idam-idamkan semuanya aku miliki hasil business aku selama ini. Kopiah BM, hanset sony ericsson(boikot nokia), soccer shoes dll. Cuma laptop Sony VAIO dan motor yamaha 135LC je yang masih dalam angan-angan lagi. Terfikir juga kalau aku laburkan duit-duit nie untuk business yang lebih besar seperti melabur dalam hartanah ke, beli saham or simpan dalan bentuk dinar emas. Kalau kena caranya, berkali-kali ganda aku boleh generate duit tue.

"Lantaklah, nanti aku fikir kemudian."

Setelah selesai solat Maghrib, aku capai sebuah Al-Quran disisi.

"hari nie nak iadah juz berapa ye.?Hmm... masyikan dululah surah Al-Baqarah."

sampai saja ayat 261, aku tersentak dengan maksud ayat tersebut ;

"Perumpamaan orang yang menginfaqkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuh 7 tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang DIA kehendaki, dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui."

Lantas aku teringat ayat-ayat Allah yang sering bermain di mulut aku ketika aku menyampaikan tazkirah kepada sahabat-sahabat seperjuangan.

"Sesungguhnya, Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik dari diri ataupun HARTA mereka dengan memberikan syurga." (9:111)

"Wahai orang yang beriman, mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan diri dari azab yang pedih??Beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan HARTA dan jiwamu" (61:10-11)

Alhamdulillah, Allah turunkan petunjuk kepada aku. Petunjuk ke arah mana harus aku laburkan elaun yang aku perolehi. Bukan calang-calang pelaburan, pelaburan yang hasilnya berlipat-lipat kali ganda, UNLIMITED !!!!!. Pelaburan untuk masa depan di akhirat sana.

Comments

2 Responses to "RM1250.00"

k u f a i z said... July 2, 2009 at 3:36 AM

salam akh. pengisian mantap daripada ahli ekonomi kite... takbir!

p/s : ada pmbetulan skit ttg muka surat trjemahan albaqarah tu. bukan 216 tp 261

Abu 'Ubaidah Al-Jaiz said... July 3, 2009 at 2:12 AM

tq atas nasihat...

Post a Comment

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal


Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU