Tragedi Kg Memali 1

Kisah benar ini saya petik dari penceritaan Pakteh salah seorang mangsa Memali yang masih hidup sehinggalah buku ini ditulis(1997)Walaupun sekarang Pakteh telah meninggal,kisah benar yang telah diceritakan oleh beliau boleh dijadikan panduan dan pengajaran kepada generasi akan datang.

Pakteh atau nama sebenarnya Mad Piah Yunus merupakan antara orang yang
menjadi orang tengah antara pihak polis dengan penduduk kampung pada hari peristiwa berdarah itu berlaku.

November 1985,Kampung Memali yang terletak dalam daerah baling Kedah telah diserang dengan 2 buah kereta kebal,di ikuti dengan fru dan polis hutan yang lengkap bersenjata m16.Dalam operasi yang di namakan operasi hapus itu berlaku atas arahan Dr.Mahadhir Mohamad selaku PM pada masa itu.

Walaupun sudah lebih 12 tahun peristiwa hitam itu berlaku namun saya merasa terpanggil untuk menceritakan kisah sebenar ini memandangkan masih ramai yang belum tahu kisah sebenar peristiwa ini.Bukan seperti laporan yang dikeluarkan oleh pihak kerajaan pada masa itu yang banyak mengandungi unsur-unsur fitnah terhadap penduduk memali yang terlibat pada masa itu terutama kepada Asyahid Ustaz Ibrahim Libya dan murid-muridnya yang turut terkorban dalam tragedi berdarah tersebut.

Asyahid difitnah sebagai penyebar ajaran sesat kepada penduduk kampung sedangkan apa yang sebenarnya ialah konspirasi jahat politik kotor Dr.Mahadhir untuk menjatuhkan PAS.
1984,Dr.Mahadhir demi mempertahankan kuasanya telah mengarahkan polis untuk menangkap beberapa pempinan pas dan penceramah-penceramah yang popular pada masa itu.Antara penceramah pas yang telah ditangkap dibawah akta ISA pada masa itu ialah,Ustaz Bunyamin Yaakub(Arwah),Ustaz Latif Muhammad,Ustaz Abu Bakar Chik,Hj.Mohammad Sabu(Abang Mat),Hj.Mahfuz Omar dan Haji Ghazali Hasbullah.

Waran tangkap juga di keluarkan kepada Ustaz Ibrahim Libya tetapi beliau enggan menyerah diri sepertimana kawan-kawan beliau yang lain kerana demi mempertahankan prinsip kebenaran Ustaz Ibrahim enggan menyerah.
Beliau kemudian di sembunyikan murid-muridnya selama lebih kurang 40 hari sebelum dibawa pulang.Setelah pulang, beliau meneruskan aktiviti dakwahnya namun secara sembunyi di rumahnya.walaupun sebelum ini beliau sentiasa mengajar di masjid di kampung beliau.

Tindakan ini telah diambil kesempatan oleh pihak UMNO dengan menuduh Ustaz Ibrahim mengajar ajaran sesat.Yang akhirnya membawa kepada peristiwa berdarah tersebut.
Kisah seterusnya akan bersambung minggu hadapan.Akan saya akan ceritakan sedikit latar belakang pencerita iaitu Pakteh.Siapakah beliau,cara hidup beliau dan hubungan beliau dengan Asyahid Ustaz Ibrahim Libya.

Comments

0 Responses to "Tragedi Kg Memali 1"

Post a Comment

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal


Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU