Public Transports :Jepun kembali ke zaman kuno

Seperti mana semua sedia maklum, Jepun merupakan negara yang termaju di dunia dari sudut teknologi. Walaupun Jepun pernah hancur dibom oleh Amarika, namum semangat yang ada hasil didikan pemimpinnya berjaya membawa kembali Jepun menjadi kuasa besar dunia. Namun berita baru-baru ini sedikit memeranjatkan aku. Adakah mereka ingin kembali ke zaman kono?

Berita yang aku baca sebentar tadi bertajuk “Women only carriage” atau gerabak keretapi untuk wanita sahaja yang telah dilancarkan di Tokyo sebagaimana dilaporkan oleh akhbar The Star hari ini. Ya bukan di Saudi atau Iran atau Afghanistan tetapi di Jepun iaitu salah sebuah negara termaju di dunia.







Gerabak seumpama ini dilancarkan bagi mengatasi masalah mencabul kehormatan penumpang wanita yang kerap berlaku dalam gerabak-gerabak keretapi di Tokyo yang sentiasa padat, sesak dan sibuk itu. Bermakna perangai buruk mengambil kesempatan ke atas wanita seumpama ini bukan sahaja berlaku di negara-negara rantau ini tetapi juga di negara yang rakyatnya berpendidikan dan berpendapatan tinggi seperti Jepun.

Rupanya langkah memperkenalkan gerabak seumpama ini mendapat sokongan kuat dari masyarakat Tokyo khasnya golongan wanita termasuklah para pelajar dan kanak-kanak perempuan.Semestinya merekalah golongan yang menjadi sasaran oleh orang-orang yang tidak siuman ini.

Ironisnya apabila kerajaan Kelantan memperkenalkan laluan asing untuk wanita di pasar-pasaraya satu ketika dahulu serta mengasingkan penonton-penonton wanita dalam konsert-konsert kesenian Islam, para pengkritik termasuk NGO wanita tertentu mengatakan langkah ini sesuatu yang kuno dan ketinggalan zaman.

Langkah di Tokyo ini bagaimana? Kuno dan ketinggalan zamankah juga orang Jepun? Kenapa tidak diunjurkan agar kaum lelaki mengawal sendiri nafsu mereka sebagaimana saranan bijak pandai di sini?

Alhamdulillah Islam telah melihat masalah ini sejak awal-awal lagi dan mengemukakan kaedah penyelesaiannya bagi mengatasi masalah sosial yang sesuai dipraktikkan buat semua zaman. Benarlah al Quran itu petunjuk buat semua umat manusia! Sapa tahu, akan datang Jepun akan mewajibkan pula kepada rakyatnya supaya berpakaian sopan(seperti menutup aurat) di tempat awam bagi mengatasi masalah sosial yang makin parah ini. Malaysia yang kononnya negara Islam bila lagi nak bertindak?

Comments

4 Responses to "Public Transports :Jepun kembali ke zaman kuno"

wardatul asrar said... September 16, 2009 at 1:38 PM

agreed.

salam ziarah~

Nad Izza said... September 18, 2009 at 6:43 AM

salam ziarah...
terkadang-kadang, orang tak dapat nampak kesan dan akibat tanpa mengalaminya terlebih dahulu...
(^_^)

Abu 'Ubaidah Al-Jaiz said... September 18, 2009 at 11:01 PM

ISLAM ITU INDAH
NAMUN SEGELINTIR PENGANUTNYA YG MENGOTORKANNYA

Itulah sebabnya masih ramai org non-muslim yg payah sangat nak revert kepada Islam.

Yg asal dari Islam pun ragu-ragu dengan Kesyumulan Islam.

Abu 'Ubaidah Al-Jaiz said... September 18, 2009 at 11:14 PM

time kasih kerana ziarah..sori xde duit raye..huhuhu

Post a Comment

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal


Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU