"Nikmatnya" sebuah perpisahan


Berkata Imam Ghazali...
"Ukhuwwah itu bukan terletak pada kata-kata yang manis atau pertemuan, tetapi terletak pada sejauh mana ingatanmu terhadapnya di dalam doamu pada Allah Subhanahu Wa Taala.."

Daripada Abu Hurairah r.a.:

Bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. Lalu Allah menyuruh seorang malaikat untuk memerhatinya di dalam perjalanan. Lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu,


“Hendak ke mana engkau?”


Lelaki tersebut menjawab,

“Aku hendak menemui seorang sahabatku di kampung itu”.


Malaikat bertanya lagi,

“Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?”


Jawab lelaki tersebut :

"Tidak, aku mencintainya kerana Allah SWT."


Maka berkatalah malaikat itu kepadanya,

“Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. Bahawa sesungguhnya Allah SWT telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah”.

(Hadith riwayat Muslim).



Hadis daripada Abu Hurairah,Rasulullah S.A.W bersabda...

Apabila akhirat nanti, ada 7 orang yang akan mendapat naungan Allah.Mereka adalah:

1)imam yang adil

2)pemuda yang sentiasa beribadah kepada Allah

3)lelaki yang hatinya terikat kepada masjid

4)dua lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah dgn mengharapkan keredhaannya

5)lelaki yang menolak pelawaan wanita yang rupawan lagi bangsawan dan hartawan yg mengajaknya untuk melakukan kemungkaran

6)lelaki yang bersedekah secara diam-diam.


Begitulah nikmat yang Allah s.w.t sediakan kepada hambanya yang bertemu dan berpisah(berukhwah) tanpa ada apa-apa kepentingan pun terhadap sahabatnya. Mereka berukhwah semata-mata untuk menangih cinta dan kasih sayang Allah s.w.t.


Sahabat-sahabat seperjuangan, janganlah kita bersedih dan berduka dengan perpisahan ini, kerana perpisahan ini hanya sementara sahaja. Marilah kita sama-sama berdoa dan berusaha agar kita diberi kesempatan untuk berkasih-sayang disyurga yang kekal abadi.

Islam Anti "CINTA"????

TREND menyambut Hari Valentine pada minggu kedua bulan Februari kian berlaku di seluruh dunia seperti pada Ahad ini.

Ia dikaitkan dengan detik menyatakan rasa kasih sayang, khasnya bagi yang sedang mabuk cinta.

Menurut Ensiklopedia Britannica, amalan ini berakar daripada kepercayaan Pagan (berhala) di Yunan.

Apakah tidak ada hari kasih sayang dalam Islam?

Ada iaitu setiap detik dan hari.

Setiap orang Islam disuruh membasahkan bibirnya dengan kalimat 'Basmallah' iaitu ungkapan yang menyatakan sifat Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang kepada makhluk-Nya.

Kecuali surah Taubat, seluruh surah Al-Quran bermula dengan Basmallah sejak ibu kitab iaitu Surah Al-Fatihah.

Allah memaparkan ciri 'kasih dan sayang' ini bukan untuk-Nya tetapi agar diikuti oleh hamba-hamba-Nya.

Walaupun tanpa Basmallah, sifat pengasih dan penyayang juga adalah sifat Rasulullah yang menonjol dalam surah At-Taubah: 128:

'Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul daripada golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad saw), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat inginkan kebaikan bagi kamu, (dan) dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang yang beriman.'

Perasaan kasih sayang tidak hanya perlu diberi dan diluahkan kepada pasangan kita, bahkan seluruh ciptaan Allah di semesta alam.

Islam mengajarkan kita agar tidak menyakiti tumbuh-tumbuhan atau binatang. Untuk menyembelih binatang, tajamkanlah pisau atau alat sembelihannya agar tidak menyeksanya atau menyakitkannya terlalu lama dan sebutlah nama Allah.

Islam menyuruh para ibu mengasihi bayinya, yang antaranya dengan menyusukannya selama dua tahun, sebagaimana ditegaskan dalam Surah Al-Baqarah: 233, yang ertinya:

'...dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu...'

Kajian saintifik menunjukkan bahawa susu ibu penjalin kasih sayang anak, selain amat berkhasiat.

Allah memerintahkan anak agar sentiasa hormat, taat serta sayang dan sentiasa mendoakan ibu bapanya yang masih hidup atau telah meninggal dunia:

'...dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada kededuanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan 'Hah', dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

'Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kededuanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berdoa): 'Wahai Tuhanku! Cucurilah kasih sayang-Mu kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.' (Surah Al-Israa': 23-24)

Islam juga menekankan berkasih sayang sesama Muslim.

Daripada Abu Hamzah yang menceritakan Anas bin Malik, khadam Rasulullah yang menukil baginda: 'Tidak dikira sempurna iman seseorang antara kamu sehingga dia mencintai, menyayangi saudaranya (sesama Muslim) seperti dia mencintai, menyayangi dirinya sendiri.' (HR Bukhari dan Muslim).

Jadi, bermula dengan sebutan di bibir dan hati dengan 'Basmallah' sehinggalah menyantuni masyarakat, setiap detik seorang Muslim penuh dengan kasih sayang tidak kira bangsa dan agama.

Konflik dalaman dalam Ikhwanun Muslimin...




Artikel yang anda baca selepas ini merupakan konflik dalaman yang pada pandangan aku agak menyamai dengan konflik yang berlaku dalam PAS sejak akhir-akhir ini. Semoga artikel ini dapat membuka minda dan memberi manfaat kepada kita semua.

"Oleh Wan Ziarahsufi
(Peneliti Sejarah Gerakan Islam)

setiap perkara ada kekurangan dan kelebihan. Kekurangan dijadikan pengajaran dan kelebihan dijadikan azimat perjuangan menempohi cabaran tak terduga pada masa depan”

(Tulisan ditulis pada bulan 12/2008. Bau busuk berpuak dapat dicium pada ketika itu)

Dalam gerakan Islam, perebutan kuasa dalaman tidak dapat dielakkan. Ia merupakan cabaran yang paling dahsyat kepada kepimpinan gerakan Islam. Jika tidak ditangani dengan baik, ia boleh memusnahkan gerakan Islam itu sendiri.

Dalam makalah ini, kita akan melihat konflik dalaman yang dialami oleh Gerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir. Cabaran dan cara menangani konflik dalaman oleh Ikhwan harus kita tekuni agar mengambil pengajaran untuk mencermin diri. PAS yang dianggap jemaah Islam perlu mencermin diri dan berhati-hati supaya gejala kemusnahan dalam parti tidak muncul dan membarah.

Konflik Penganti Imam Hasan al Banna

Setelah kematian Imam Hasan al Banna, Ikhwan berada dalam keadaan kucar-kacir. Ada beberapa calon utama yang dianggap penganti Hasan al Banna iaitu Saleh Asymawi, Timbalan Mursyidul Aam, Abdul Rahman al Banna, saudara Hasan al Banna, Abdul Hakim Abidin, Setiausaha Agung, Hasan al Baquri dan Mustafa Mukmin. Mustafa Mukmin terkeluar senarai apabila dipecat pada tahun 1950.

Sementara itu, nama Hasan Hudhaibi, seorang Hakim mula diusulkan oleh Munir ad-Dillah, seorang pimpinan Ikhwan yang kaya raya. Ada beberapa sebab, kenapa Hasan Hudhaibi(Hudhaibi mempunyai hubungan peribadi yang erat dengan Imam Hassan al Banna) disaran menjadi Mursyidul Aam. Pertama, beliau berada di luar pimpinan rasmi Ikhwan boleh mengelakkan perpecahan jika calon lain terpilih. Kedua, pemilihan Hasan juga boleh menenangkan Jabatan Kehakiman berkaitan permasalahan pengharaman Ikhwan. Ketiga, merapatkan hubungan Ikhwan dengan istana kerana saudara ipar beliau adalah ketua istana. Bagi senior Ikhwan, ini adalah perlu tetapi keputusan bersifat sementara.

Masalah utama Hasan Hudhaibi ialah gagal membangkitkan kembali pendekatan Hasan al banna terutamanya sikap elit beliau dalam beriadah. Beliau juga jarang melawat cawangan Ikhwan dan enggan menerima gelaran Rais Aam serta hanya sedia menerima gelaran Mursyidul Aam. Hasan al hudhaibi juga menyatakan syarat beliau akan menjawat jawatan Musyidul Aam jika Abdul Kadir Audah dilantik timbalannya. Cadangan ini memalapkan peluang calon-calon lain seperti Saleh Asymawi dan Hasan al Baquri untuk menjawat jawatan tersebut.

Pada 9 September 1952, Ikhwan berada dalam dilema sama ada memilih menjadi organisasi keagamaan atau parti politik. Pada 4 Oktober 1952, Dewan Pendiri mengadakan mesyuarat, Hasan Hudhaibi menyatakan Ikhwan bukan parti politik. Dewan Pendiri menegaskan keinginan mereka untuk mendaftar Ikhwan sebagai parti politik.

Pada 27 November 1953, seramai 21 orang kelompok anti Hudhaibi bergerak ke rumah Hudhaibi bagi mendesak Hudhaibi meletak jawatan. Kemudian mereka merempuh masuk dan menawan Pejabat Ikhwan Pusat. Kemudian Hudhaibi dan kelompok anti Hudhaibi bersetuju mewujudkan jawatan kuasa penyiasatan terhadap pemecatan 4 tokoh terkemuka Ikhwan.

Pada 28 November 1953, pukul 15.00, rapat umum diadakan dan dihadiri oleh kedua-dua kelompok. Dalam pertemuan sumpah ba’aih kepada Hudhaibi dan mengutuk cubaan rampasan kuasa. Pada 29 November 1953, Dewan Pimpinan dan jawatan kuasa displin telah memutus tiga daripada empat adalah dalang. Pada 9 Disember 1953, Saleh Asymawi, Muhammad al Ghazali dan Abdul Aziz Jalal dipecat daripada Ikhwan.

Selepas peristiwa ini, Ikhwan telah dibersihkan oleh pengaruh senior dan Biro Rahsia oleh Hudhaibi. Dalam usaha menipis pengaruh Biro Rahsia, Hudhaibi melantik Yusof Tala’at untuk menjadikan Biro Rahsia sebagai organisasi terbuka dan terserap dalam usrah.

Perubahan Kepimpinan

Selepas kematian Imam Hasan al Banna, Hasan al Hudhaibi dilantik Mursyidul Aam kedua. Beliau ingin pasukan pembantu yang kuat, oleh itu beliau juga merombak Dewan Pimpinan Ikhwan yang dianggotai oleh senior dengan generasi baru Ikhwan yang sealiran dengan beliau. Tindakan beliau dibantah oleh ahli senior Ikhwan. Hasan Hudhaibi gagal menjalankan hubungan personal dengan ahli senior Ikhwan dan gagal mencipta kepercayaan dalam kalangan senior Ikhwan.

Para senior Ikhwan menyatakan ketaatan mereka kepada Hasan al Banna tetapi tidak kepada Hasan al Hudhaibi. Kesilapan Hasan al Banna ialah tidak menunjuk dengan tepat siapa pengantinya dan tidak melatih bakal pengantinya serta tidak melebar pengaruh bakal penganti beliau dalam Ikhwan. Dalam PAS, kita melihat Tuan Guru Abdul Hadi dilatih menjadi Timbalan Presiden PAS dan mempunyai pengaruh yang tersendiri dalam parti. Ini antara kekuatan Tuan Guru Abdul Hadi disamping karismatik beliau dalam pidato dan keluasan ilmu agama.

Perihal ini tidak dialami oleh Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS sekarang. Kita melihat watak beliau seakan-akan watak Hasan al Hudhaibi dalam Ikhwan. Pengaruh Ustaz Nasharuddin tidak seperti Tuan Guru Abdul Hadi, Tuan Guru Fadzil Nor dan Ustaz Nakhaie yang ada jaringan pengaruh. Ustaz Nakhaie sebagai contoh antara ideolog yang pakar dalam pembinaan kertas kerja dan pengaruhnya dalam cerdik pandai PAS. Beliau membawa beberapa cerdik pandai seperti Dr Puad Zakarshi, Saufudin Nasution dan Johan Che Pa dalam PAS keluar parti.

Jika hal ini tidak ambil berat, Ustaz Nasharudin bakal mengalami nasib Hasan al Hudhaibi yang sukar mengawal pentadbiran Ikhwan dan berlakunya cubaan rampasan kuasa daripada senior yang berpengaruh. Sebaiknya, sebagai Pengerusi Lujnah Tarbiyyah PAS, Ustaz Nasharuddin mengorak langkah melebarkan pengaruh dalam parti.

Perbedaan pendapat Dalam Politik

Pada tahun 1947, berlaku krisis di antara Imam Hasan al banna dengan Timbalannya, Ahmad As Sukkari. Permasalahan timbul ekoran perbezaan pendapat dalam hubungan antara Ikhwan dengan parti Wafd. Ahmad As Sukkari telah membawa satu gagasan alternatif dimana mengesa Ikhwan bergabung dengan parti Wafd, sebuah parti sekular. Parti Wafd merupakan parti yang mendapat sokongan majoriti rakyat Mesir. Ahmad As Sukkari mengambar pengabungan Ikhwan memenuhi keperluan spritual parti Wafd.

Gagasan Ahmad As Sukkari melangkau saranan Hasan al Banna selaku pimpinan nombor satu Ikhwan yang mahu dilakukan perikatan di antara Ikhwan dengan parti Wafd dengan syarat parti sekular itu memenuhi prinsip perjuangan Ikhwan. Perbezaan ini semakin membarah, dengan pendapat Ikhwan adalah alat politik golongan istana dan cadangan pengurangan kuasa mutlak Hasan al Banna.

Tahun 1947, serangan musuh terhadap Hasan al Banna dari luar dan cabaran dalaman sangat menggugat kepimpinan Ikhwan. Hasan al Banna membawa kes Ahmad As Sukkari ke Dewan Pendiri Ikhwan. Dewan Pendiri sepakat dengan usul memecat Ahmad As Sukkari.

Dalam PAS, kita harus mengikut dasar yang diputuskan oleh Muktamar, kemudian Majlis Syura dan Jawatankuasa Pusat dan akhirnya Biro Politik(lujnah siasah). Dari segi politik, jawatankuasa Pusat lebih berperanan menentukan hala tuju PAS. Semasa isu Muzakarah, kita memberi ucapan tahniah kerana Tuan Guru Abdul Hadi tidak menggunakan kelebihan sebagai presiden untuk menidakkan saranan Mursyidul Aam. Jawatan Presiden dilantik, manakala jawatan Mursyidul adalah lantikan. Kalau diikut wajarnya, saranan Mursyidul Aam adalah keputusan majlis syura. Jika Majlis syura tidak mengadakan perbincangan, pendapat beliau hanyalah saranan peribadi.

Jawatan Mursyidul Aam dalam PAS tidak berkuasa dan ia hanya sebagai pemimpin spiritual sahaja. Kekuatan Mursyidul Aam PAS sekarang, Tuan Guru Abdul Aziz ialah kekuatan peribadi Tuan Guru sendiri. Sebab itu dalam PAS, isu memperkasakan Majlis Syura terus bergema.

Group Rahsia Menggugat Kepimpinan

Salah satu masalah Imam Hasan al hudhaibi ialah kewujudan Biro Rahsia Ikhwan yang mengingkari arahan pimpinan terbuka Ikhwan. Biro rahsia berusaha untuk mengulingkan kepimpinan Hasan Hudhaibi. Fenomena jemaah dalam jemaah ini akan menjejas perpaduan gerakan Islam perlu dielakkan. Setiap orang atau kumpulan dalam gerakan Islam harus berpaksikan perlembagaan organisasi supaya tidak terbabas.

Biasanya, kewujudan kumpulan ini bertujuan mengukuhkan kepimpinan puak tertentu dalam sesebuah organisasi(fenomena jemaah dalam jemaah). Dalam pemilihan UMNO, Team Wawasan pimpinan Dato Seri Anwar Ibrahim telah berjaya mendesak Tun Ghafar Baba agar berundur daripada jawatan Timbalan Presiden UMNO. Sementara itu, group Islam telah berjaya memberi tekanan kepada Dipertua PAS, Dato Asri agar melepaskan jawatannya.

Hasan al Hudhaibi cuba membanteras kumpulan ini tetapi gagal. Pada satu masa, Sayid Fayiz, tokoh nombor dua dalam Biro Rahsia cuba mendedahkan data-data rahsia kepada Hasan al Hudhaibi tetapi perkara malang telah berlaku apabila Sayid Fayiz mati akibat ledakan bom. Tindakan terakhir Hasan al hudhabi untuk menghapuskan atau meneutralkan Biro Rahsia dengan memperkasakan usrah.

Dalam PAS, kumpulan tertentu wujud mungkin berunsur seperti kumpulan pro pakatan, pro anwar, alumni JIM atau ABIM, pro Mursyidul Am, pro presiden, kumpulan Erdogan, kumpulan Erbakan, kumpulan universiti malaya dan sebagainya. Grup rahsia seumpama ini akan terus wujud, cuma ia perlu disatu melalui satu fikrah dan demi kepentingan dakwah dan parti.

Kronisme Dalam Organisasi

Dalam Ikhwan, kepercayaan antara satu sama lain merupakan satu nadi penting. Sebab itu jawatan penting didominasi oleh famili Hasan al Banna seperti Muhammad Said Ramadhan al Buti, Abdul Rahman al Banna dan Abdul Karim Manshur. Dalam PAS, Dato Asri pernah menjadi parti ini sebagai parti keluarga dengan jawatan Ketua Muslimat dipegang oleh isterinya. Pada era Tuan Guru Nik Abdul Aziz, lihat jawatan yang dipegang oleh keluarga beliau seperti jawatan Nik Muhd Abduh, IR Arif Fahmi dan Abdul Fatah. Bagaimana pula Ustaz Khalil, anak Tuan Guru Abdul Hadi?. Sebolehnya jawatan dalam keluarga perlu dielak daripada didominasi oleh kroni atau ahli keluarga masing-masing.

Pada akhir tahun 1945, Setiausaha Agung Abdul Hakim Abidin(saudara ipar hasan al banna) menyalah gunakan kuasa terhadap beberapa ahli Ikhwan(persoalan Baitul Muslim). Salah seorang Timbalan Mursyidul Aam, Ibrahim Hasan ditugaskan menyiasat kes tersebut. Pada pertengahan 1946, maklumat tersebut bocor kepada anggota Ikhwan. Usul pemecatan Abidin atau 4 anggota Dewan Pimpinan yang menuduhnya.

Imam Hasan al Banna telah menubuh jawatankuasa menyiasat. Jawatankuasa ini tidak ada kata sepakat tetapi mengusulkan agar Abidin dipecat. Dewan Pimpinan memutus dengan undian 8 berbanding 1 suara untuk memecat Abidin. Keputusan dibawa kepada Dewan Pendiri. Imam Hasan al Banna telah membentuk jawatankuasa baru. Dewan Pendiri dengan penyiasatan jawatankuasa baru memutuskan Abidin dibebaskan daripada tuduhan. Sebagai janji Imam Hasan berjanji menyuruh Abidin berundur secara berperingkat bagi menjaga maruah Ikhwan dan Imam Hasan al Banna. Namun apabila isu diri reda, Imam Hasan al Banna mengusulkan Dewan Pimpinan menolak pengunduran diri Abidin. Akibatnya, Ibrahim Hasan mengundur diri sebagai protes pada tahun 1947.

Ingkar Arahan Pimpinan

Dewan Revolusi telah meminta Ikhwan menghantar 3 orang wakilnya ke dalam kabinet. Antara pimpinan Ikhwan yang dihantar ialah Hasan al Baquri. Selepas berlaku krisis di antara Ikhwan dengan Dewan Revolusi, Ikhwan menarik balik sokongan terhadap Dewan Revolusi. Ikhwan mengarah agar Hasan al Baquri berundur daripada kabinet tetapi beliau enggan. Hasan al Baquri meletak jawatan dalam Ikhwan.

Semasa PAS ditendang keluar dari BN, ahli PAS yang menjawat jawatan di kementerian telah meletak jawatan. Jikalau Pakatan Rakyat berkuasa di peringkat kerajaan pusat atau EXCO PAS yang berada dalam kerajaan Pakatan Rakyat diarah keluar atau meletak jawatan, sanggupkah mereka?. Adakah mereka sanggup mengingkari arahan parti atau setia dalam jawatan jika berlaku krisis antara Pakatan Rakyat dengan PAS?.

Persoalan yang penulis kemukakan ini untuk membina sikap berhati-hati agar PAS tidak termakan gula-gula yang diumpan oleh musuh Islam yang realiti atau munafik.

CARA MENANGANI KONFLIK DALAMAN

PERKASAKAN USRAH

Antara kaedah Hasan al Hudhaibi membendung Biro Rahsia ialah memperkasakan kegiatan usrah. Usrah sangat penting dalam penyebaran dakwah terutamanya membentuk fikrah, hala tuju pemikiran dan indoktrinisasi ahli Ikhwan. Dalam usrah juga, Hasan al Hudhaibi menempatkan orang yang mendukung kepimpinannya agar Ikhwan sentiasa stabil daripada ancaman politik dalaman. Aktiviti usrah pada zaman Hasan al Hudhaibi berjaya meneutralkan pihak penentang beliau.

Di Malaysia pula, fenomena tarbiyyah cukup popular pada era 1980an dan mula mengendur pada akhir 1990an. Pendekatan politik lebih mendominasi berbanding pendekatan tarbiyyah. Sebelum kebangkitan era kepimpinan ulama, PAS pernah didominasi oleh pendekatan politik oleh pemimpin orde lama, Dato Asri, seorang penganut nasionalisme. Beza ketika itu antara pemimpin grup Islam dan pemimpin orientsasi politik nasionalisme ialah kehadiran mereka dalam usrah. Mereka telah lama berkecimpung dalam PAS tetapi tidak berusrah.

Kini suasana pra kepimpinan ulama mula kembali dalam PAS. Budaya usrah semakin menipis terutamanya apabila pemimpin sibuk dalam politik sedang asas politik gerakan Islam adalah usrah. Jika kemaraan budaya politik ini tidak dibendung, PAS akan menjadi parti yang rapuh dan akhirnya iman dan taqwa tidak menjadi perkara yang utama lagi dalam PAS.

BUANG KEMUNCUP PERJUANGAN

Antara kaedah yang paling pedih tetapi terpaksa dilakukan jika keadaan tidak terkawal ialah membuang(baca: memecat) kemuncup yang menganggu itu. Tindakan ini mungkin memecah belah gerakan Islam tetapi risiko perlu dihadapi.

Dalam Ikhwan, Mursyidul Aam, Hasan al Hudhaibi bersama Dewan Pendiri pernah memecat tokoh tersohor Ikhwan seperti Saleh Asymawi, Hasan al Baquri, Sayyid Sabiq dan Muhammad al Ghazali. Tokoh-tokoh ini cukup berpengaruh tetapi mereka menerima kegagalan merampas kuasa dengan meneruskan dakwah Ikhwan melalui cara tersendiri tanpa menyertai pihak musuh gerakan Islam kecuali Hasan al Baquri berada dalam kerajaan Mesir.

Hasan al hudhaibi pernah menyatakan tentang perihal pemecatan tokoh Ikhwan tersebut; ‘mereka dipecat bukan kerana kelemahan komitmen kepada agama. Boleh jadi salah seorang daripada mereka lebih baik daripada kita. Tetapi jamaah mempunyai tata tertib yang harus dijaga dan dilaksana. Oleh kerana mereka melanggar tata tertib, mereka diberhenti, agar barisan tetap lurus dan rapi’.

Kemuncup yang menganggu harus dicabut dan dibuang agar kepimpinan tidak serabut dengan permasalahan dalaman. PAS juga pernah memecat Ustaz Latif, seorang tokoh PAS yang berpengaruh di Besut, Terengganu dan pernah juga membicarakan kumpulan 13 yang menggugat tata tertib parti. Jika Ir Khalid Samad, Ir Saari Sungib, Kamarudin Jaafar, Dr Hatta, Mustafa Ali, Dr Hassan Ali atau Husam Musa cuba menggugat parti tanpa prosedur yang tepat atau di luar perlembagaan parti, buang sahaja mereka(saya harap andaian banyak pihak ini adalah tidak tepat). Penulis kagum dengan sikap Ir Khalid Samad dan Ir Saari Sungip (tokoh ini telah masak fikrah Islamnya) apabila Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Hasan Ali mengugur mereka dalam Dewan Harian Negeri, dimana mereka tidak menentang dan redha dengan keputusan tersebut.

Dewasa ini, jika ada kumpulan atau tokoh tertentu yang cuba menggugat ketenteraman gerakan Islam, proses pembersihan kemuncup ini boleh dilakukan. Jawatankuasa Tata Tertib tidak perlu bimbang terhadap cabaran kumpulan atau tokoh ini. Walau bagaimanapun, proses pemecatan adalah kaedah terakhir jika kompromi sudah tiada.

Ujar Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, buanglah kemuncup sambil berjalan. Jangan sesekali berhenti daripada kerja kerana gangguan kemuncup tersebut.

THIQAH KEPIMPINAN

Perjuangan gerakan Islam pada era ini cukup mencabar. Musuh Islam bukan setakat datang secara berdepan tetapi penyusupan ke dalam organisasi Islam itu sendiri. Cabaran semakin bertambah apabila berlaku pengolakkan dalaman gerakan Islam ekoran ketumpulan tarbiyyah dan ketaatan kepada pimpinan.

Ekoran ketumpulan tarbiyyah dan sifat keakuan yang tinggi, para pimpinan dan pengikut gerakan Islam sekarang kehilangan thiqah. Thiqah dijadikan rukun baiah dalam gerakan Ikhwanul Muslimin. Thiqah ialah pengikut yang berlapang dada terhadap pemimpin mereka, pada kemampuan dan keikhlasan mereka, dengan sepenuh rasa ketenangan sehingga menghasilkan rasa kasih, hormat, penghargaan dan ketaatan.

‘maka demi Tuhanmu, mereka(pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan dan mereka menerima dengan sepenuhnya’(Surah al Isra; 52)

Pemimpin adalah sebahagian dari dakwah dan tiada dakwah tanpa pimpinan. Kepercayaan antara pemimpin dan pengikut menentukan kekuatan sistem jamaah, kerapian strategi, kejayaan untuk mencapai matlamat dan kemampuan mengatasi halangan dan kesusahan yang terbentang di hadapannya.

‘taat dan mengucapkan perkataan yang baik adalah lebih baik bagi mereka’. (surah al anfal:46)

Manusia yang ditarbiyyah tidak akan melawan keputusan pimpinan. Walaupun pemimpin lemah, pengikutlah yang menguatkan pemimpin bukannya mengampu atau mengambil kesempatam untuk menjatuhkannya seperti yang dialami oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, Presiden UMNO sekarang.

Khalifah Abu Bakar adalah manusia paling alim dan warak selepas Rasulullah SAW. Beliau layak menjadi Nabi jika Rasulullah SAW tidak diutuskan ke dunia. Ini nak menunjukkan betapa terbaiknya insan bernama Abu Bakar ini. Walau bagaimanapun, beliau bukan pemimpin hebat dan berkarisma jika nak dibandingkan dengan Umar al Khattab, Abu Ubadah dan Ali Abi Talib. Para sahabat terutama Umar membaiah Abu Bakar sebagai pemimpinnya.

Pada satu ketika, Abu Bakar berselisih faham dengan Umar dalam persoalan mereka yang enggan membayar zakat. Para sahabat yang lain bersetuju dengan cadangan Umar agar tidak memerangi mereka. Apabila Umar melihat Abu Bakar bersungguh-sungguh dengan pendapat memerangi mereka yang enggan membayar zakat, Umar akhirnya menyetujui saranan Abu Bakar.

Imam Hasan al Banna pernah menjawab soalan apabila ditanya siapakah yang paling layak mengantinya jika beliau tiada?’. Jawabnya, lantik pemimpin yang paling lemah di kalangan kamu, kemudian kamu dengar dan taatlah perintahnya. Ia akan menjadi orang yang paling kuat di kalangan kamu.

Kesyahidan imam Hasan al Banna sendiri menguji thiqah pengikut gerakan Islam. Pada saat Ikhwanul Muslimin diasak oleh pemerintah Mesir, pengolakkan dalaman dalam persoalan penganti Mursyidul Aam menghantui gerakan ini. Majlis Syura memutuskan Hasan al Hudaybi dilantik Mursyidul Aam yang baru. Ramai pemimpin Ikhwanul Muslimin membantah. Hasan al hudaybi merupakan ahli baru ikhwan, tiada jaringan pengaruh utuh, elitis dan rapat dengan kerajaan sebelum itu.

Dalam kalangan pemimpin besar Ikhwan ketika itu telah hilang thiqah kepada Mursyidul Aam yang baru. Akibatnya berlaku cubaan rampasan kuasa dalam gerakan Ikhwanul Muslimin oleh puak pendesak yang diketuai oleh Salah Musthafa Ashmawi. Tetapi rampasan ini digagalkan oleh pihak pro Hasan al hudaybi. Puak pro rampasan seperti Salah Ashmawi, Syed Sabiq dan Syeikh Muhammad al Ghazali dipecat daripada Ikhwanul Muslimin pada 9 Disember 1953. Gerakan Ikhwan merelakan pemecatan insan sehebat Sayid Sabiq dan Muhamad al Ghazali demi keutuhan dan perpaduan gerakan Ikhwan.

PAS di Malaysia dalam era kepimpinan Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan timbalannya Ustaz Nasharuddin Mat Isa akan teruji kepimpinannya. Cabaran ahli parti yang kononnya pro Pakatan Rakyat dan pro Anwar Ibrahim bakal memporak peranda PAS. Pengikut PAS harus memperkuatkan thiqah mereka kepada Presiden dan Timbalan Presiden. Kurangkan bersuara mendahului Presiden demi perpaduan parti.

Pada waktu ini, pengikut PAS harus menjadi Umar untuk memperkuatkan dan menyokong kepimpinan Tuan Guru Haji Hadi dalam memperkasakan PAS. Thiqah harus dipertingkatkan dengan menghilangkan sifat keakuan dan ‘lagak aku seorang yang pandai’.

Thiqah dalam perjuangan sangat penting. Memang tepat apabila Imam Hasan al banna menjadikan ia rukun baiah dalam Ikhwan. Tanpa Thiqah, ia bukan pejuang Islam. Marilah kita kuat thiqah kepada kepimpinan bukannya ikut kepala kita yang bijak ini.

RAPATKAN HUBUNGAN PIMPINAN DENGAN PENGIKUT

Hasan al Banna menggunakan pendekatan tarbiyyah yang bertahap bagi menghasilkan perubahan yang diingini. Tahap tersebut membentuk peribadi muslim, keluarga muslim, masyarakat muslim, pemerintahan muslim, negara Islam, Khalifah Islam dan ustadziyatul alam. Hasan al Banna berusrah, membina katibah dan berceramah di merata tempat dan menziarahi pelbagai cawangan Ikhwan di seluruh Mesir.

Hubungan rapat dapat dijalin melalui usrah dan ziarah ke akar umbi terutamanya cawangan. Presiden dan Timbalan Presiden harus merapati akar umbi agar sokongan terhadap gerakan Islam terus mantap. Pemimpin PAS juga harus mendekati golongan muda dengan asas kesukaan kaum muda iaitu hiburan melalui kesenian Islam, sukan dan aktiviti riadah. Muslimat dan remaja perempuan juga harus diambil kira terutamanya aktiviti kesukaan mereka.

Hubungan dibina harus diprogram melalui dua bahagian iaitu terbuka untuk semua atau tertutup untuk ahli PAS. Perkara ini penting agar setiap objektif program tercapai.

JATUH PIMPINAN MENERUSI PROSEDUR YANG TEPAT

Pimpinan boleh dijatuhkan dengan mengikut lunas-lunas yang tepat dan benar selaras proses musyawarah atau syura dalam parti. Dalam gerakan Islam, ahli atau kumpulan tertentu yang tidak berpuas hati dengan pucuk pimpinan boleh mencabar pimpinan mereka dalam Muktamar.

Dewan Pemuda dan Dewan Ulama PAS yang dipengaruhi grup Islam ala ABIM telah mencabar grup nasionalis dalam PAS yang diketuai oleh Dato Asri, Dipertua PAS ketika itu. Grup Islam telah mencalon Tuan Guru Yusof Rawa untuk menentang Dato Asri dalam jawatan Dipertuan PAS. Walau bagaimanapun, pertandingan tersebut tidak menjadi kenyataan apabila Tuan Guru Yusof menarik diri. Sementara itu, kebanyakan jawatan jawatankuasa Pusat PAS didominasi oleh grup Islam.

Jika ada puak yang bergelar grup Erdogan(Jika benar dakwaan orang) yang ingin mencabar kepimpinan Tuan Guru Abdul Hadi dan Ustaz Nasharuddin, dipersilakan mencabar dalam pertandingan semasa muktamar nanti. Situasi seakan peristiwa 1982 mungkin berlaku dimana jawatan Timbalan Presiden ke bawah ada cabaran. Lakukanlah secara sah dan mengikut prosedur. Apapun keputusan syura atau musyawarah akan teruji jika berlaku pertembungan orde lama dengan orde baru PAS ini. Penulis tertarik dengan formula Tuan Guru Dr Haron Din dalam perebutan jawatan, jika ada pertandingan dan tidak dapat diselesai secara syura, beliau akan menarik diri. Bagi beliau, pemilihan penjawat jawatan itu dengan cara meletak bukan bertanding.

Ahli gerakan Islamlah yang paling berhak mencorak organisasi mereka. Mereka boleh menyuarakan pandangan dan undi mereka dalam muktamar. Jika ahli PAS mahu menghabisi era kepimpinan ulama, mereka berhak melakukan dengan prosedur yang sah. Mereka boleh membawa reformasi baru dalam PAS sebagai contoh mengomongkan era protaz(profesional-uztaz). Dalam demokrasi, setiap pemimpin atau sistem boleh dicabar dengan suara majoriti. Bagi gerakan Islam, sistem atau pimpinan mesti diluruskan mengikut kehendak mereka selagi tidak melanggar lunas-lunas Islam. Contohilah Dewan Muslimat PAS yang melakukan proses demokrasi tanpa mengoncang perpaduan parti.

Dalam Ikhwan, Hasan al Hudhaibi berjaya membersihkan Ikhwan daripada jalur senior yang radikal. Jalur Hasan al Hudhaibi ini kekal dalam Ikhwan sampai hari ini pada era Muhammad Mahdi Akef. Jalur radikal yang tinggal pada hari ialah Dr Yusof Qaradhawi yang berada dalam jalur Syeikh Muhammad al Ghazali, Syed Sabiq dan Saleh Asymawi pada ketika itu. Jalur radikal masih kekal bersemangat Ikhwan di bawah Imam Hasan al Banna berjuang dalam wadah tersendiri demi agama tanpa mengadai prinsip Ikhwan zaman Hasan al Banna.

KESIMPULAN

Konflik dalaman adalah satu lumrah bagi sesebuah organisasi dalam proses mematangkan lagi organisasi tersebut. Perkara yang paling penting ialah bagaimana kita menangani konflik tersebut. Pendekatan menangani konflik perlu mengikut prosedur yang tepat, perlu bertahap, perlu diakui oleh pihak bertentangan dan akhirnya jika tiada kompromi, proses pemecatan boleh dilakukan.



Sumber;

1. Imam Hasan al Banna
2. Tuan Guru Nik Abdul Aziz
3. Richard Paul Mitchell
4. Khozin Abu Faqih
5. Muhammad Sayyid al Wakil

16/12/08
Jalan Bakti, Rantau Perintis, Bandar Jengka.

Pemimpin yang best.!!



Seorang wartawan diberi peluang makan malam bersama dua orang calon perdana menteri, secara berasingan. Dia diminta untuk menilai siapakah yang lebih layak untuk menjadi perdana menteri (PM) diantara dua orang calon itu.

Pada hari pertama, wartawan tersebut pun makan bersama calon PM yang pertama. Mereka berbual pelbagai topik dan isu. Perbualan itu sungguh hebat, berlangsung lebih 2 jam, penuh rancak dan menarik. Seusainya, beliau ditanya : "Bagaimana dengan makan malam bersama calon PM itu?"

Tanpa teragak-agak beliau menjawab: "Saya mendapat banyak input yang bermanfaat. Tidak syak lagi dialah manusia yang paling bijak dan berkemampuan."

Esoknya, giliran makan malam bersama calon PM yang kedua pula. Mereka juga berbual tentang pelbagai isu dan perkara. Perbualan itu sungguh mesra. Ia juga berlangsung lebih dua jam. Sebaik keluar dari majlis tersebut, dia ditanya : "Bagaimana makan malam dengan calon PM kedua ini?"

Tanpa berfikir panjang dia menjawab : "Sepanjang bersamanya saya merasakan sayalah orang yang bijak dan paling berkemampuan!"

"Jadi, siapa yang saudara rasa layak untuk menjadi perdana menteri?"

"Calon kedua."

"Rasanya saudara kata calon pertama lebih bijak?"

"Bukan itu kriteria utama menjadi seorang pemimpin," kata wartawan itu.

"Kalau bukan itu, habis apa?"

"Seorang pemimpin mesti mampu membuat orang dibawah pimpinannya merasa bijak. Bukannya dia hanya membuat pengikutnya kagum dengan kebijaksanaanya!"

Pengajaran :

Pemimpin yang bijak bukan terletak kepada kepandaian dan kepetahan dalam berpidato dan ketinggian ilmu yang ada, tetapi pemimpin yang bijak adalah mereka yang mampu menilai potensi anak buah dan memaksimumkan potensi yang ada dalam setiap individu yang berada di bawah jagaan mereka.

Jika di lihat di dalam sejarah, tidak ada pemimpin pun yang berjaya atas usaha mereka semata-mata. Sejarah Islam telah membuktikan, para sahabat memainkan peranan yang cukup besar dalam menjayakan usaha Rasulullah s.a.w menyebarkan Islam.

Jika di kaji pada peristiwa hijrah ke Madinah, Rasulullah s.a.w mengoptimumkan kebolehan sahabat-sahabatnya mengikut keupayaan mereka masing-masing supaya misi hijrah ke Madinah berjaya dilaksanakan.

Abu Bakar r.a menjadi peneman yang setia.
Asma' bt Abu Bakar membekalkan makanan.
Abdullah bin Abu Bakar menjadi perisik.
Ali bin Abi Talib penganti tempat tidur Rasulullah s.a.w.
'Abdullah bin Uraiqat menjadi penunjuk jalan.

Sekiranya, pemimpin hanya mampu membuatkan para pengikutnya kagum dengan kebolehan yang ada padanya nescaya suatu hari nanti segala kerja dalam jemaah akan dipikul oleh pemimpin sahaja.

"Pemimpin aku kan hebat, kenapa nak mintak tolong dengan aku yang tak hebat pula??"

Hidayah itu milik mutlak Allah swt..

Daniel Streich, ahli politik Swiss, yang terkenal kerana kempen menentang pembinaan masjid di negaranya, tanpa disangka-sangka memeluk agama Islam.

Streich merupakan seorang politikus terkenal, dan dia adalah orang pertama yang mencetuskan perihal larangan kubah masjid, dan bahkan mempunyai idea untuk menutup masjid-masjid di Swiss. Dia berasal dari Parti Rakyat Swiss (SVP). Pengumuman kesaksian Streich ke agama Islam membuat heboh seluruh Switzerland.

Streich mempropagandakan anti-gerakan Islam begitu meluas ke seantero negeri. Dia menaburkan benih-benih kemarahan dan cemuhan bagi umat Islam di negara itu, dan membuka jalan bagi opini publik terhadap mimbar dan kubah masjid.

Tapi sekarang Streich telah menjadi seorang pemeluk Islam. Tanpa diduganya sama sekali, pemikiran anti-Islam yang akhirnya membawanya begitu dekat dengan agama ini. Streich bahkan sekarang mempunyai keinginan untuk membangun masjid yang paling indah di Eropah di Switzerland.

Yang paling menarik dalam hal ini adalah bahawa pada saat ini ada empat masjid di Swiss dan Streich ingin membuat masjid yang kelima. Dia mengakui ingin mencari “pengampunan dosanya” yang telah meracuni Islam. Sekarang adalah fakta bahawa larangan kubah masjid telah memperoleh status undang-undang.

Abdul Majid Aldai, presiden OPI, sebuah LSM, bekerja untuk kesejahteraan Muslim, mengatakan bahwa orang Eropah sebenarnya memiliki keinginan yang besar untuk mengetahui tentang Islam. Beberapa dari mereka ingin tahu tentang hubungan antara Islam dan terorisme; sama halnya dengan Streich. Ceritanya, ternyata selama konfrontasi, Streich mempelajari Alquran dan mulai memahami Islam.

Streich adalah seorang anggota penting Partai Rakyat Swiss (SVP). Dia mempunyai posisi penting dan pengaruhnya menentukan tindakan parti. Selain petisyennya tentang kubah masjid itu, dia juga pernah memenangkan militer di Swiss Army kerana popularitinya.

Lahir di sebuah keluarga Kristian, Streich melakukan studi komprehensif Islam semata-mata untuk memfitnah Islam, tapi ajaran Islam memiliki dampak yang mendalam pada dirinya. Akhirnya dia malah antipati terhadap pemikirannya sendiri dan dari kegiatan politiknya, dan dia memeluk Islam. Streich sendiri kemudian disebut oleh SVO sebagai syaitan.

Dulu, dia mengatakan bahwa dia sering meluangkan waktu membaca Alkitab dan sering pergi ke gereja, tapi sekarang dia membaca Alquran dan melakukan solat lima waktu setiap hari. Dia membatalkan keanggotaannya di parti dan membuat pernyataan publik tentang keIslamannya. Streich mengatakan dia telah menemukan kebenaran hidup dalam Islam, yang tidak dapat dia temukan dalam agama sebelumnya. (sa/iol)

http://satuumat.blogspot.com/2010/02/switzerland-pembenci-masjid-masuk-islam.html

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal

Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU