Islam Anti "CINTA"????

TREND menyambut Hari Valentine pada minggu kedua bulan Februari kian berlaku di seluruh dunia seperti pada Ahad ini.

Ia dikaitkan dengan detik menyatakan rasa kasih sayang, khasnya bagi yang sedang mabuk cinta.

Menurut Ensiklopedia Britannica, amalan ini berakar daripada kepercayaan Pagan (berhala) di Yunan.

Apakah tidak ada hari kasih sayang dalam Islam?

Ada iaitu setiap detik dan hari.

Setiap orang Islam disuruh membasahkan bibirnya dengan kalimat 'Basmallah' iaitu ungkapan yang menyatakan sifat Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang kepada makhluk-Nya.

Kecuali surah Taubat, seluruh surah Al-Quran bermula dengan Basmallah sejak ibu kitab iaitu Surah Al-Fatihah.

Allah memaparkan ciri 'kasih dan sayang' ini bukan untuk-Nya tetapi agar diikuti oleh hamba-hamba-Nya.

Walaupun tanpa Basmallah, sifat pengasih dan penyayang juga adalah sifat Rasulullah yang menonjol dalam surah At-Taubah: 128:

'Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul daripada golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad saw), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat inginkan kebaikan bagi kamu, (dan) dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang yang beriman.'

Perasaan kasih sayang tidak hanya perlu diberi dan diluahkan kepada pasangan kita, bahkan seluruh ciptaan Allah di semesta alam.

Islam mengajarkan kita agar tidak menyakiti tumbuh-tumbuhan atau binatang. Untuk menyembelih binatang, tajamkanlah pisau atau alat sembelihannya agar tidak menyeksanya atau menyakitkannya terlalu lama dan sebutlah nama Allah.

Islam menyuruh para ibu mengasihi bayinya, yang antaranya dengan menyusukannya selama dua tahun, sebagaimana ditegaskan dalam Surah Al-Baqarah: 233, yang ertinya:

'...dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu...'

Kajian saintifik menunjukkan bahawa susu ibu penjalin kasih sayang anak, selain amat berkhasiat.

Allah memerintahkan anak agar sentiasa hormat, taat serta sayang dan sentiasa mendoakan ibu bapanya yang masih hidup atau telah meninggal dunia:

'...dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada kededuanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan 'Hah', dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).

'Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kededuanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berdoa): 'Wahai Tuhanku! Cucurilah kasih sayang-Mu kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.' (Surah Al-Israa': 23-24)

Islam juga menekankan berkasih sayang sesama Muslim.

Daripada Abu Hamzah yang menceritakan Anas bin Malik, khadam Rasulullah yang menukil baginda: 'Tidak dikira sempurna iman seseorang antara kamu sehingga dia mencintai, menyayangi saudaranya (sesama Muslim) seperti dia mencintai, menyayangi dirinya sendiri.' (HR Bukhari dan Muslim).

Jadi, bermula dengan sebutan di bibir dan hati dengan 'Basmallah' sehinggalah menyantuni masyarakat, setiap detik seorang Muslim penuh dengan kasih sayang tidak kira bangsa dan agama.

Comments

1 Response to "Islam Anti "CINTA"????"

unknown said... February 23, 2010 at 10:20 AM

Islam tak pernah menghalang cinta kerana ia fitrah manusia, tapi islam memberi garis panduan bagaimana mengekspresikan cinta dan menyalurkannya mengikut syara', kepada siapa, bagaimana dan apa batasnya supaya x terpandu ke lorong2 maksiat. wallahualam.

Post a Comment

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal


Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU