kawin..kawin..kawin..


Tiap-tiap hari dengar pasal kawin..kawin..kawin..baik kat bilik,tengah makan,tengah usrah dan paling best lecturer pun join sekaki mase dalam kelas.Cerita kawin di-hot-kan lagi dengan tawaran-tawaran menarik yang disediakan oleh pihak UIA kepada pasangan yang ingin berumah tangga semasa belajar.

Bukan itu sahaja. Kebanyakan sahabat-sahabat foreigner sudah berkahwin. Yussof(kitorg panggil UCOP) terkejut dengan kos kawin di Malaysia yang sangat murah. Kalau di Arab Saudi, mahar sahaja RM30k dan walimah mencecah RM100k, kadang-kadang lebih dari itu..

Fuh, kalau gadis-gadis Malaysia demand macam nie, alamatnya makin bertambahlah budaya zina dan cadangan membina sekolah hamil diMelaka oleh Ali Rustam mungkin dipertimbangkan untuk dibina di seluruh Malaysia.

Kadang-kadang mudah kita melafazkan kata cinta kepada seseorang hakikatnya diri masih lagi mone (kebudak-budakan).kita rasa diri sudah bersedia untuk berumah tangga, sedangkan rumah sendiri pun tungang-langang.

btw, ada sedikit tip-tip yang nak aku kongsi.Bukan fakta or fatwa eh..

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Terakhirnya,Jodoh semuanya diatas kekuasaan Allah s.w.t.


p/s: Hisham, hg pun kena ada ikut gak, jangan nasihat orang je lebey...

Comments

1 Response to "kawin..kawin..kawin.."

skema jagung said... August 4, 2010 at 1:23 AM

kena ikut ni..tq abg hisyam

Post a Comment

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal

Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU