Perak yang PANAS


Ini first time aku respon berkaitan dengan isu besar yang berlaku de PERAK. Selama ini aku hanya postkan artikelartikel dari pelbagai sumber. Sekarang tergerak hati aku untuk kome pulak. Sejak tertubuhnya kerajaan cmpuran yang dikenali Pakatan Rakyat pelbagai kejutan yang berlaku. Bermula dengan terlantiknya Menteri Besar di kalangan ahli Pas yang mana kita tahu, Pas di Perak, memenangi kerusi yang paling sedikit berbanding dengan parti-parti yang lain, kes rasuah melbatkan exco, rasuah seks melibatkan pegawai daerah dan sekarang, kerajaan PR hampir-hampir tumbang.

Apa yang berlaku bukanlah di rancang seminggu dua oleh BN. Sejak mula lagi, BN tidak henti-henti menyerang dan melancarkan provokasi bagi memastikan PR Perak lemah. Di Kelantan, Kedah dan P.Pinang, BN jarang-jarang menyerang kerana PR di situ sangat-sangatlah kuat dan sukar ditewaskan. Selangor juga seperti Perak yang sering di serang cuma tidaklah seteruk Perak pada hari ini. Sultan Perak telah mengarahkan supaya kerusi MB dikosongkan dan kini hanya menunggu keputusan mahkamah tinggi sama ada permohonan untuk mengadakan pilihan raya di 3 dun, Cangkat Jering, Jelapang dan Behrang. Kalau pemohonan di tolak, maka bertukarlah kerajaan.

Cuba kita teliti apa ayng tersirat di sebalik peristiwa ini.

1) Kedua-dua exco Perak yang menjadi talibarut BN mempunyai rekod mahkamah berkaitan dengan dakwaan rasuah yang masih dalam siasatan. Andainya mereka bersalah, sahlah bahawa parti yang penuh dengan rasuah hanya menerima ahli yang rasuah. Jika dakwaan ini digugurkan, terbuktilah kepada rakyat bahawa BN mengamalkan double stadard dalam isu kehakiman negara.

2) BN menjangkakan mereka akan kembali kukuh di Malaysia walaupun sudah kalah di 2 PRK, Parlimen Permatang Pauh dan Kuala Terangganu. Berpijaklah di bumi yang nyata. Rakyat khususnya rakyat perak memandang jijik dengan perbuatan merampas kerajaan melalui cara ini. Andai BN dapat membentuk kerajaan, berapa lama sangat mereka mampu bertahan? Adakah tiada lagi dikalangan YB BN yang akan berpaling tadah? Jika mereka mampu bertahan, tunggulah kuasa rakyat yang bakal menghukum BN secara total semasa PRU 13

3) Mungkin juga peristiwa ini memberi muhasabah kepada kita. Jika kita mengutuk tindakan BN ini, apakah pula pendirian kita terhadap 16 September yang dilaungkan oleh pimpinan tertinggi PR? Aku seranhkan kepada pembaca untuk memikrkannya.

كتب عليكم القتال وهو كره لكم وعسى أن تكرهوا شيأ وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيأ وهو شرلكم والله يعلم وأنتم لا تعلمون

216. Kamu Diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara Yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

Sesungguhnya Allah Yang Maha mengetahui setiap sesuatu yang berlaku. Kita doalah yang terbaik untuk Islam seluruhnya.

TAKBIR..TAKBIR..TAKBIR

Comments

0 Responses to "Perak yang PANAS"

Post a Comment

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal


Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU