Tahniah ^_^



KUALA LUMPUR - Suasana penumpang lelaki dan wanita berasak-asak menaiki komuter pada waktu puncak tidak lagi kelihatan semalam apabila Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mula melaksanakan sistem koc mengikut gender.

Projek perintis di laluan Sentul-Pelabuhan Klang itu terbukti berhasil apabila 95 peratus penumpang wanita dalam soal selidik KTMB semalam menyifatkan ia berjaya memberi keselesaan serta jaminan keselamatan daripada menjadi mangsa penyeluk saku dan gangguan seksual.

Tinjauan Kosmo! bersama para pegawai KTMB yang diketuai Pemangku Pengurus Besar Perkhidmatan Kaunter, Mohd. Hider Yusoff semalam mendapati, perkhidmatan baru itu menjadi tarikan kepada lebih ramai penumpang wanita menaiki komuter.


p/s : Islam dah lama suruh asingkan tempat antara lelaki dan perempuan. Alhamdulillah, akhirnya, pihak komuter menyahut seruan tersebut. Aku menyokong penuh agenda pengasingan lelaki dan perempuan yang bukan mahram di tempat-tempat awam yang memerlukan mereka beresak-esak.Inilah cara terbaik untuk melindungi wanita dan juga antara langkah awal untuk mengurangkan masalah sosial yang berkaitan lelaki dan perempuan. Harap-harapnya, agensi-agensi lain seperti bus dan KTMB mengikut langkah ini. Paling kurang pun, elakkan lelaki dan perempuan duduk sebelah-menyebelah.Ada berani..???

Mansuhkan je PRK nie..

Menjadi gurauan sinis di dalam masyarakat luar bandar di kebanyakan tempat dalam negara kita bahawa cara terbaik menuntut kerajaan segera mengatasi kekurangan kemudahan awam atau memperbaiki prasarana utama di kampung mereka ialah dengan mengharapkan pilihan raya kecil (PRK) di kawasan berkenaan. Sehinggakan antara mereka ada yang berseloroh,

“kalau macam tu, kita kena pakat-pakat doa biar wakil rakyat kita matilah!”.

Meski pun ungkapan itu ditutur secara humoris, ia sebenarnya turut menyimpan realiti pincang berhubung tahap keprihatinan kerajaan terhadap penderitaan rakyat. Semacam suatu persendaan bahawa kesungguhan pemimpin menyelesaikan kebutuhan rakyat hanyalah bermusim.

Hanya dengan kehadiran pilihan raya segala rintihan dan tuntutan mereka akan diberikan perhatian serius. Tahap keprihatinan pihak-pihak bertanding, terutama parti pemerintah, tiba-tiba mencanak tatkala berlaku sesebuah pilihan raya.

Lebih-lebih lagi jika ia pilihan raya kecil. Tidak sebagaimana pilihan raya umum bila mana masing-masing pihak di serata tempat menumpukan gerakerja di kawasan sendiri, pada PRK mata dan telinga seluruh negara tertumpu hanya ke sesuatu kawasan tertentu.

Apa juga kebaikan dibuat pemimpin ketika itu tidak akan terlepas dari rakaman lensa dan laporan media. Maka berlumba-lumbalah mereka mempamerkan kebaikan dan keprihatinan terhadap rakyat.

Bukankah begitulah realitinya? Sebab itu jika selama empat atau lima tahun penduduk naik muak merungut jalan masuk ke kampung mereka berlopak atau berdebu, pihak berkuasa boleh buat-buat pekak badak. Sebaliknya, dengan adanya pilihan raya, masalah itu lenyap dalam masa tidak sampai seminggu.

Bahkan, dalam banyak keadaan, perkara yang tidak diminta penduduk pun tak semena-mena diluluskan peruntukan mengadakannya. Bukan setakat kelulusan, malah kerja-kerja merealisasikannya juga serta-merta dilakukan, kekadang tanpa mengira siang atau malam. Projek segera lah, katakan!

Meski pun sinis, perlu diterima bahawa itulah realiti terpaksa dihadapi rakyat. Sebab itu para penduduk yang dahagakan keprihatinan pemerintah dan golongan fakir-miskin yang sering mengharapkan bantuan lebih mencurah sudah tentu amat berharap berlakunya PRK di tempat mereka.

Mereka tahu itulah peluang mahu melihat rumah yang robek segera diperbaiki, anak-anak sekolah tidak cukup perbelanjaan dihulurkan sumbangan, orang kurang upaya yang tidak pernah dijenguk-silau tiba-tiba diberikan bantuan dan segala bentuk kekurangan hidup disantuni para pemimpin.

Dari persepktif itu, kita rasa idea atau cadangan Naib Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man agar PRK dimansuhkan besar kemungkinan tidak diterima golongan terbabit. Pesuruhjaya PAS Pahang itu beberapa hari lalu menggesa kerajaan mengkaji kemungkinan menghapuskan PRK, mengambilkira faktor ekonomi, keselamatan dan integriti dalam masyarakat.

Katanya, dengan siri PRK selepas pilihan raya umum lalu, banyak wang dan masa yang sepatutnya ditumpukan kepada agenda pembangungan negara terganggu akibat proses politik itu.

“Walau pun proses demokrasi (pilihan raya) itu baik, tidak semestinya tidak boleh diubah. Cuba bayangkan berapa wang dihabiskan, di samping petugas parti keletihan (kerananya). Saya diberitahu kos bagi 20 PRK boleh menampung satu pilihan raya umum,” ujarnya.

Selain itu, katanya, wujud ketegangan kepada pengundi dan penduduk setempat gara-gara kempen parti-parti bertanding. Rasuah juga menyubur dalam berbagai bentuk janji dan umpan pilihan raya.

“Meneliti pelbagai kesan dari PRK, apakah masih wajar kita meneruskan sistem ini atau kita fikirkan kaedah baru dengan memberikan mandat parti yang menang pilihan raya umum menggantikan kekosongan tersebut?,” lontar beliau.

Dari perspektif membendung kesan negatif sebegitu, idea Tuan Ibrahim itu wajar dipertimbangkan. Selain banyak wang dan masa dihabiskan, sedangkan agenda pembangunan terganggu, sesebuah PRK turut menyemai nilai buruk dalam masyarakat.


Ia bukan sahaja menggalakkan amalan rasuah dan hipokrasi, malah turut menyuburkan taktik dan strategi kempen yang busuk dan tidak bermaruah. Di antara kecenderungan sebegitu ialah taktik menyerang peribadi calon, sepertimana kini terserlah di Hulu Selangor.

Namun politik tetap politik dan penentuan masa depan PRK tetap di tangan Barisan Nasional (BN). Di sebalik segala pro dan kontra berhubung kewajaran mengadakan PRK itu, penilaian utama di pihak BN tentu sekali atas sejauh mana ia boleh menguntungkan parti itu.

Tidak syak lagi pemimpin pertengahan dan bawahan BN antara pihak paling membantah dimansuhkan PRK. Mana tidaknya, itulah peluang golongan oportunis ini mengisi poket, terutama dengan mengsonglap peruntukan aktiviti kempen disalurkan parti menerusi mereka.

Para pemimpin hipokrit pula akan terlepas peluang menjadi pelakon jika tiada PRK. Tiada lagi peluang mereka beraksi di depan lensa media menunjukkan sikap mesra rakyat. Banyak aksi sebegitu kita lihat sebelum ini. Ada yang tolong menebar roti canai, menggoreng pisang dan menoreh getah. Pusing kampung pula naik basikal, konon menyelami keperitan hidup rakyat.

Kalau tidak ada PRK, mana ada peluang tokoh politik macam ini memperbodohkan rakyat dengan lakonan mereka?

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal

Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU