UNDI CALON PR NON MUSLIM ATAU CALON BN YANG MUSLIM??






Ada soalan-soalan yang ditimbulkan oleh sebilangan sahabat tentang hukum mengundi calon bukan islam, sedangkan di sebelah pihak Barisan Nasional diwakili seorang calon yang muslim.

Apa yang ingin diutarakan, reality di Malaysia yang mengamalkan sistem demokrasi, non muslim juga diberikan hak untuk menjadi calon dalam pilihanraya.

Dari situ, akan lahir titik kesamaan antara muslim dan non Muslim dalam mewakili parti masing-masing. Lebih-lebih lagi, antara parti PAS, PKR dan DAP yang kesemuanya mahukan kebebasan media, keadilan sejagat, SPR yang telus dan sebagainya. Apabila sudah ada asas titik kesamaan, maka Al-Quran menganjurkan agar diadakan “perpaduan”.

Firman Allah;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maksudnya;
”Katakanlah !! Wahai Ahli Kitab, marilah kepada titik kesamaan antara kami dan antara kamu”

(Surah Al-Imran : 64)

Justeru, apabila wujud titik kesamaan ini, maka dibenarkan kepada orang Islam memberikan undi kepada non muslim berbanding memberikan undi kepada calon Barisan Nasional, walaupun mereka beragama Islam sekalipun.

Lebih-lebih lagi, dengan mengundi calon non Muslim akan memberikan keuntungan dakwah kepada Islam itu sendiri, juga dapat membantu kemenangan PAS di Malaysia.

Membantu tersebut, samada mereka sedar bahawa mereka sedang membantu kemenangan Islam atau tidak, bukanlah isu yang perlu diutarakan. Tetapi, yang penting mereka memberi bantuan itu merupakan satu keuntungan PAS dalam berusaha hendak mendaulatkan islam.

Melihat kepada sirah, didapati Baginda SAW sendiri pernah menerima bantuan penjagaan dari non muslim, iaitu Abu Talib yang sehingga saat kematiannya, tetap tidak beriman dengan Allah SWT.

Begitujuga, ketika Baginda SAW hendak masuk balik ke Makkah, iaitu selepas golongan Taif menghambat Nabi SAW keluar dari Taif. Baginda SAW telah meminta bantuan dari tiga tokoh Kuffar, iaitu Al-Akhnas bin As-Syariq As-Saqafi, Suhail bin Amr dan Mat’am bin ‘Adi. Dengan permohonan bantuan Nabi dari tokoh-tokoh kuffar itu, menyebabkan Baginda SAW berjaya masuk balik Ke Makkah semula.

Jika diperhatikan, hakikat tindakan Nabi SAW ini adalah, berasaskan kepada kaedah fiqh yang berbunyi;

ارتكاب أخف الضررين

Maksudnya;
“Melakukan mudharat yang paling ringan antara dua mudharat”

Jika tidak meminta bantuan dari non Muslim, akan melahirkan mudharat, iaitu Nabi SAW sudah pasti tidak berjaya mengembangkan Islam. jika meminta bantuan dari Non Muslim juga ada mudharat, iaitu Nabi SAW mungkin akan dikhinati oleh non Muslim.

Pun begitu, dengan kebijaksanaan strategi nabi SAW dalam menilai dua keadaan itu, menyebabkan Nabi SAW bertindak meminta bantuan non Muslim demi menghilangkan mudharat yang lebih besar dengan melakukan mudharat yang kecil.

Dari perbahasan ini membuktikan, Islam tidak pernah melarang menerima bantuan dari golongan non muslim dalam usaha mengembangkan Islam.

Maka dari itu, sekiranya ada sebilangan non muslim yang mewakili parti mereka bertembung dengan parti BN, ketika itu, yang layak bagi pengundi adalah memilih parti yang dapat membantu PAS berbanding memenangkan BN yang taghut walaupun calonnya itu adalah seorang muslim sekalipun.

Sekian
Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg BUloh
30 mac 2009 * 7:50 pagi

11 sebab kenapa perlu tolak IR Nizar


Kenapa Nizar perlu ditolak di Bukit Gantang


1.Dia mohon derhaka kepada sultan

2. Semasa jadi MB Perak, dia jadi boneka DAP

3. Dia team Erdogan yang Pro Anwar yang sokong Zionos

4. Dia lulus tanah kepada Cina selama 999 tahun

5. Dia bukan calon pilihan Nik Aziz Nik Mat tetapi calon pilihan Ngeh Kor Ham

6. Dia bukan anak tempatan Bukit Gantang

7. Dia tamak kuasa dan enggan serah kereta Camry. Tu baru kereta

8. Dia lebih bertuankan Anwar dari PAS bermakna apa saja agenda pihak asing melalui Anwardia akan disokong.

9. Dia lebih suka mengajak rakyat berdemonstrasi, yang kena tangkap dan sakit siapa????

10. Datuk Harussani, mufti Perak memfatwakan Nizar adalah penderhaka. Siapa yang harus kita percaya antara DUA ni.

11. Nizar tak sesuai jadi pemimpin sebab keras kepala, macam mana kita nak tegur dia nanti???

See, dahsyat x dakyah-dakyah umno memburukkan IR Nizar? Aku pasti geng-geng monapaus dari umno dan puteri-nya mesti guna dakyah-dakyah nie semasa berkempen turun rumah ke rumah. Semasa aku bertugas kat Pos Pemuda, banyak juga tektik-tektik otor dan jijik yang deme buat untuk kalahkan PAS dan PR.Antaranya memburuk-burukkan pimpinan PR termasuk TGNA, menyebarkan risalah 10 dalil kenapa harus tolak PAS, gambar anjing berkepala Sultan Azlan dan Dato' Harussani dan pelbagai lagi.

Aku nak jawab sikit segala tuduhan yang dilemparkan.

1. Itu bahasa istana. Seorang rakyat kalau tidak setuju dengan Sultan mesti menggunakan ayat "sembah derhaka". Sultan pun faham dah tak dengar pun dari mana-mana berita yang mengatakan Sultan Azlan murka. UMNO kalau tak setuju dengan Sultan mesti wat demonstrasi dan lain-lain yang lebih teruk dan jijik (macam kes kat terangganu "kami nak derih NATANG!!!)

2.Apa bukti IR Nizar boneka DAP? sebab beliau bagi tanak kat cina ke? Tunggu ulasan pasal isu tanah di bawah.

3. Satu lagi tuduhan murahan. Tak pernah ada pun team-team dalam PAS nie.tak dinafikan ada pelbagai pemikiran di dalam PAS tapi itu biasalah. Sahabat Rasulullah pun ada yang berbeza pendapat seperti Saidina Abu Bakar dan Umar (kisah tawanan perang Badar). Rasulullah tak pun rasa kecewa malah meraikan perbezaan tersebut. Tetapi tidaklah sampai berpecah belah. Anwar agent Zionis? fikir sendirilah.

4.Memang beliau luluskan tanah kepada orang cina, so what?? semua tanah yang diluluskan adalah tanah kampung tersusun yang memang menjadi hak mereka untuk mendapat geran tersebut. Tetapi kenapa cina sahaja yang di highlightkan? orang melayu dan bumiputra pun dapat hak yang sama dan lebih banyak dari orang cina. Orang Melayu peroleh tanah 102,000 lot kampung tersusun melibatkan 7000 ekar dan cina sebanyak 47,000 lot melibatkan 3000 ekar. 7 dengan 3, mana yang lebih banyak? Berita Hairan dan Utusan Me-layu memang fail bab kira-kira nie. Ingat selama ini, BN tak pernah bagi tanah kat orang cina ke?

a) 22,000 ekar tanah kerajaan di gadai kepada syarikat KL Kepong di lekir, Manjung.

b) 5,000 ekar diberuas dan 1,500 ekar kepada MCA di bandar baru, Kampar

c) 200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL) Ini tanah rizab Melatu (Ya!!, RIZAB MELAYU) di Padang Rengas, Kuala Kangsar

d) UMNO-BN Perak gadai beberapa tanah kerajaan di lokasi komersil di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor, Kinta dan Perak kepada tauke-tauke besar jika mereka kembali berkuasa.

kedua-dua kerajaan PR dan BN bagi tanah kepada cina tapi yang beza, PR bagi tanah kepada orang yang memerlukan dan BN JUAL tanah kepada orang yang sememangnya dah kaya, dan duit itu mengalir ke poket-poket puak-puak mereka sahaja. bukannya rakyat.

5) IR Nizar dilantik oleh majlis Syuro yang terdiri oleh beberapa pimpinan PAS termasuk TGNA. Andai bukan pilihan TGNA, IR Nizar pilihan PAS. Segala keputusan parti tidak terletak kepada orang perseorang, tetapi mesti dibawa ke majlis syuro dulu. Lagi pun TGNA dan merestui IR Nizar sebagai calon.Siap wat sidang media lagi.

6) Allahyarham YB Roslan Shaharum pun bukan orang tempatan tapi boleh juga menang. Isu lapuk.

7) Beza tamak dan mempertahankan hak. Sampai sekarang takda satupun bukti yang IR Nizar digugurkan dari jawatan MB semua tahu, MB akan hilang jawatan dengan tiga cara :

a) Dun dibubarkan

b) undi tidak percaya di dalam dewan DUN

c) MB meninggal dunia atau letak jawatan sendiri.

Yang tamak UMNO-BN. Merampas dan menjatuhkan kerajaan dengan pintu belakang.

8) dakyah dan tuduhan liar sahaja. Apa dia agenda asing melalui DSAI? kalau ada buktikan.

9) Selama ini tak pernah lagi IR Nizar ajak berdemonstrasi. Itu semua kesedaran dan kebangkitan rakyat membantah dan menolak kekejaman UMNO dan BN.

10) wah..wah..wah!!! memang betol Dato' Harussani bagi taw kita kena taat kepada pemimpin berdasarkan firman Allah,

"wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taat kepada Rasul dan pemimpin dikalangan kamu, jika kamu berbeza pendapat terhadap sesuatu maka kembalilah kepada Allah dan Rasul". (an-nisa'- 59)

perlu dingatkan jika sesuatu keputusan pemimpin yang salah/maksiat kita mesti berani untuk mengatakan tidak dengan cara yang berhikmah.

Firman Allah Ta'ala,

"Dan mereka tidak bermaksiat kepadamu dalam kebaikan." (Al-Mumtahinah: 12).

Rasulullah saw. bersabda,

"Sesungguhnya ketaatan itu pada kebaikan." (Muttafaq Alaih).

IR Nizar menggunakan cara yang paling berhikmah dan sopan menegur keputusan pihak istana yang disalah ertikan sebagai derhaka. se-taw aku, takdelah pulak Dato' Harussani sampai keluarr fatwa.

11) sapa lagi keras kepada? Isu PPSMI, ISA, AUKU, royalti dan lain-lain isu menunjukkan BN bersikap tuli dan keras. walaupun bantahan secara baik dan kasar(demo) dah dibuat tetapi mereka wat bodo je. bukan masalah rakyat yang menjadi keutamaan tepi membesarkan peruk mereka sahaja yang diaulakan dahulu.

Sekian....

Belajarlah menerima kenyataan

Hari ini hari ke 3 short sem. Sem nie aku hanya amik Biolab dan English lavel 6. Hanya biolab je tak start lagi. Kelas reading, grammar dan listening and speaking, aku dah berjumpa empat mata dengan lecturer. Alhmdulillah, setakat ini kedua-dua lecturer yang mengajar group aku semua sempoi-sempoi belake.Harap-harap dapatlah aku baiki English aku yang teruk ini.

Kalau nak di cita pasal result sem lepas takde yang boleh dibanggakan sangat tapi meningkatlah cgpa berbanding sem lepas.Dibandingkan dengan sahabat-sahabat aku, ramai gak yang terpaksa repeate subjek dan ada juga yang dapat surat cinta dari uia. Hilang lagi seorang sahabat setelah beberapa oarang sahabat rapat aku kat "kiri-kanan bukit" turut meninggalkan bumi uia pj kerana tidak dapat menyambung pelajaran lagi kat sini.

Itulah asam garam kehidupan.Bukan semua yang kita harapkan akan menjadi kenyataan. Allah lebih mengetahui daripada kita. Yang penting kita berusaha untuk mencapai kejayaan dan sanggup menerima segala yang di tetapkan kepada kita. Insya Allah ada hikmahnya yang Allah sembunyikan semata-mata untuk menguji keimanan kiata kepada-NYA.

Teringat aku semasa mula-mula melangkah ke sekolah menengah, aku tidak jangka pun akan dapat pergi ke SMKA/SBP dan King Endward menjadi pilihan. Disebabkan perangai aku yang agak teruk(hehehe) aku dihantar ke asrama. Selang beberapa hari, pada waktu pagi, (mase tue aku tengah syok main bola kat padang)orang tua aku datang dan menyerahkan tawaran ke SMKA Sultan Azlan Shah. Pada mulanya berat hati nak menerima tetapi kerana orang tuaku nak sangat aku pun terimalah.



Semasa perjalanan dari rumah ke sekolah baru (dalam 100km) pelbagai perasaan yang ada pada hatiku. Seronok sebab bebas dari orang tua(hehehe) dan cuak sebab aku nie second in take. Takut kena buli dengan kawan-kawan dan lain-lain perasaan di hati aku. Bila dah masuk jumpa pulak sahabat lama. So takle gabra sangat. Aku pun belajar sampai PMR. Alhmdulillah dapat 8A dan sekali lagi Allah menguji aku dengan tawaran yang lebih lumayan, tawaran ke SBPI Gopeng. Mak aku pun datang dan merayu-rayu suruh aku pergi ke sana sehingga sanggup datang ke SMKA dan bawak aku melawat ke SBPI Gopeng. Aku pun tak taw kenapa hati aku berkeras juga nak stay kat SMKA. Kalau nak dibandingkan, masa depan aku lebih cerah di SBPI Gopeng berbanding SMKA. Aku cakap baik-baik dengan orang tua aku dan deme pun benarkan aku teruskan pengajian kat SMKA.

Banyaklah pengalaman yang dapat mase aku belajar kat SMKA dan aku sangat-sangat menghargainya. Rasanya tak dapat kot kalau belajar kat SBPI. Result SPM yang aku dapat agak membanggakan orang tuaku. Aku buktikan pada mereka dok kat SMKA pun boleh berjaya gak. Lepas habis sekolah menengah, aku teruskan pengajian di Darul Quran dan disanalah aku mengenal erti hidup di dunia ini, kenal erti tarbiah dan mengenal sahabat-sahabat yang mampu bersama-sama ketika susah dan senang. Aku rasakan hidup aku baru 3 tahun bermula, bukannya 20 tahun.




Sepanjang hidup aku tidak pernah jangkakan aku mampu menghafal 30 juzu' Al-Quran dan bersama-sama sahabat-sahabat di medan dakwah. Tetapi Allah yang menetapkan hidup aku begini dan aku sangat-sangat bersyukur. Jika dari mula aku tidak menerima tawaran ke SMKA dan kekel di King Edward, aku rasa hidup aku mungkin tidak sebegini. Mungkin jadi mat rempit, atau mat pin di tepi-tepi jalan. Buat diri dan sahabat-sahabat, belajarlah menerima segala keputusan yang telah Allah tetepkan kerana hanya DIA sahaja mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

Kejutan dari Bukit Gantang..

TAIPING, 23 Mac (Hrkh) - Menteri Besar Perak Ir Dato' Seri Nizar Jamaluddin telah diumumkan sebagai calon untuk mewakili Pakatan Rakyat dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Bukit Gantang 7 April depan.

Pengumuman itu dibuat di Padang Kota, Taiping sebentar tadi di hadapan ribuan penyokong Pakatan Rakyat.

Beliau yang juga Adun Pasir Panjang dilahirkan pada 17 Mac 1957 di Kampung Air Hitam Labu, Kampar Perak merupakan lulusan Sarjana Muda Sains Kejuruteraan Mekanikal dari University Of Aston di Brimingham, United Kingdom.

Sebelum dilantik menjadi Menteri Besar beliau merupakan Pengarah Urusan di beberapa firma swasta manakala di luar negara pula beliau banyak menjalankan beberapa projek di beberapa buah negara, antara di Birmingham, United Kingdom, Zug Switzerland dan Miano Italy.

Dalam bidang politik pula, beliau berkecimpung dengan PAS dengan memegang Ahli Jawatankuasa PAS kawasan Kampar (1999 - 2001). Beliau menjawat jawatan Yang Dipertua PAS kawasn Kampar (2001 hingga kini).

Di peringkat PAS Negeri Perak, beliau memegang jawatan Bendahari PAS Negeri (2001- 2006), Setiausaha PAS Negeri (sebelum menjadi Menteri Besar Perak).

Kerusi Parlimen Bukit Gantang menjadi rebutan selepas penyandangnya, Roslan Shaharum daripada PAS meninggal dunia awal bulan lalu. -harakah-



Aku secara peribadinya dapat mengagak keputusan yang di buat oleh majlis ahli syura PAS. Hal ini kerana suasana politik sekarang memerlukan Pakatan Rakyat yang diwakili oleh PAS mengekalkan kerusi dan menambah mejoriti di Bukit Gantang. Aku yakin, keputusan ini adalah yang terbaik berbanding dengan calon-calon lain.

Kemenangan di Pakatan Rakyat di Bukit Gantang menunjukkan rakyat Perak secara total menolak penubuhan kerajaan haram BN dan mahukan supaya DUn dibubarkan supaya krisis politik yang sangat meruncing di Perak dapat diselesaikan.

Perkara ini yang sangat di takuti oleh pimpinan BN. Ada kajian menunjukkan jika DUN di bubarkan, Pakatan Rakyat mampu menawan dan menguasai kerusi DUN Perak sebanyak 45 dan keatas. Jika perkara ini berlaku, pasti peluang untuk BN merampas Perak semakin malap. Rakyat Perak mampu menilai dan membandingkan antara kerajaan BN dan PR. Hanya segelintir sahaja yang buta dan keliru antara kaca dan permata.

Walaubagaimana pun, gerak kerja mesti di teruskan bagi memastikan keadilan tertegak dibumi Perak.

Stimulus ke2

Semalam bakal PM ke6 melancarkan stimulus ke 2 berjumlah rm60 billon bagi memastikan ekonomi negara pulih.Aku yang belajar sains nie cuba memahami perkara yang berkaitan dengan ekomomi tambahan pula aku baru ja dipilih untuk bersama-sama dengan lajnah ekonomi pada tanure kali ini.

Bagi pendapat aku yang jahil tentang ekonomi nie,aku berasa sangsi dengan stimulus ke2 yang dilancarkan oleh Najib altantuya ini.

1)Mengapa perlu stimulus ke2 yang nilainya begitu besar andai ekonomi negara tidak terjejas seperti yang sering dimomokkan oleh kabinet BN?

2)Kenapa sekarang baru dilancarkan(beberapa hari lagi perhimpunan agong UMNO akan bersidang), kenapa tidak ketika mula-mula ekonomi terjejas? Adakah kerana Najib nak membuktikan die layak memegang tampuk pemerintahan?

3)Adakah Najib ada agenda lain disebalik stimulus ke2? sejarah membuktikan UMNO tidak pernah pun perhatin terhadap nasib rakyat(kalu ada pun sedikit je) yang mereka risaukan hanyalah poket dan kantung mereka dan sahabat yang rapat dengan mereka.

Semua sedia maklum bahawa krisis ekonomi yang terbaru ini membuktikan kapatalisme yang dibawa oleh barat gagal sepenuhnya. Marilah kita kembali kepada Islam yang syumul. Bukan sahaja dalam ekonomi bahkan dalan segenap aspek termasuklah hukum jenayah Islam yang dipandang lekeh oleh sesetengah pemimpin UMNO.Kerana hanya hukum-hukum Islamlah yang mampu mengatasi segenap masalah ummat pada masa kini.

Maulid Nabi Muhammad S.A.W

Sempena dengan Maulid Rasul, marilah kita selawat dengan sebanyak-banyaknya kepada junjungan besar nabi Muhammad S.A.W.

Hari nie tanggal 12 Rabiulawal, tarikh kelahiran Rasulullah s.a.w. Nabi yang kita cintai. Kebetulan pula, hari Isnin merupakan hari kelahiran Rasulullah s.a.w juga. Pada hari ini jugalah, ramai yang berhimpun diseluruh pelusuk dunia untuk meraikan ulang tahun kelahiran baginda.

Adakah cukup bagi kita semata-mata meraikan ulang tahun kelahiran baginda dan pada masa yang sama kita secara diam-diam menentang apa yang dibawa oleh baginda.Cuba kita tanya kat orang ramai yang berarak berkaitan dengan sirah baginda yang mulia. Aku yakin tidak ramai yang mampui menjawab. Kalau kisah baginda pun tidak tahu, macam mana nak bersama-sama dengan ulama(baginda dah iktiraf mereka sebagai pewaris nabi)untuk menegak kemaarufan dan menentang kemungkaran?? Sebab itulah pada masa kini, ramai yang tidak segan silu menghina ulama dengan kata-kata yang keji, menghina hukum-hukum Islam seperi Hudud,tudung dan lain-lain.

Aku bukanlah seperti golongan wahabi yang mengharamkan sambutan maulid nabi. Teruskanlah sambutan tersebut andai inilah satu-satunya cara untuk menarik golongan umum mengenal peribadi baginda.Perbanyakkan lagi majlis-majlis ilmu berkaitan dengan baginda seluruhnya. Bukanlah ambil yang dirasa menguntungkan dan tinggal mana-mana yang rasa merugikan.

Jangan lupa sejarah telah membuktikan ketika kelahiran Nabi Muhammad dulu, Abu Jahal-lah orang yang paling gembira dan menyambutnya dengan paling meriah dengan menyembelih dua ekor unta!

Tetapi sirah juga merakamkan bahawa dialah manusia yang paling benci dan paling kuat menentang apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad. Sifat-sifat durjana Abu Jahal nampak subur pada pemimpin-pemimpin Umno yang ada hari ini.

buktinya??
Merekalah yang menyebabkan masyarakat makin teruk kefahamam berkaitan dengan islam dengan terbentuknya gagasan Islam Hadhari.
Merekalah yang menentang hudud lebih dari orang bukan islam.
Merakalah yang menyekat bantuan terhadap SAR dan merekalah punca utama remaja-remaja islam makin dicandui oleh budaya hidonisme.

dan sekarang nie kita sama-sama bertanggungjawab untuk menolak dan mentalqinkan UMNO di bumi bukit gantang ini.

BUKIT GANTANG..

Alhamdulillah, semalam selesai pelancaran gerak kerja jentera pilihanraya kecil P059 Bukit Gantang. Ramai juga pimpinan-pimpinan besar yang datang dan menyampaikan pidato bagi mengingkatkat semangat juang para petugas bukan sahaja petugas bukit gnatang tetapi petugas PAS di seluruh Malaysia. Antara figure2 yang hadir termasuklah TG Nik Abdul Aziz, TG Abdul Hadi, Ustazah Nuridah, IR Nizar dan wakil DAP. Majlis di pengerusikan oleh Ust Misbahul Munir. Tempat ceramah pun boleh tahanlah teruknya. Mase aku datang untuk mengemas tempat ceramah, habih seluar aku dicemari oleh tanah merah dan selut. Ditambah dengan hujan yang turun, bertambah becaklah tempat ceramah.Apa yang aku banggakan, tempat ceramah yang aku jangkakan boleh menampung seramai 10 ribu penuh walaupun kondisi yang agak tidak memuaskan. Itulah semangat yang ditunjukkan oleh para penyokong PR di kawasan Bukit Gantang ini. Bukan mudah nak lihat TGNA secara live. Otai Unit Amal kawasan ada kata, kali terakhir TGNA datang dan bagi ceramah pada 10 tahun yang lepas. Gendang gerak kerja pilihanraya telah dipalukan secara rasmi oleh TGNA.

Tetapi, berapa ramai yang sanggup menjadi pendokong yang akan buat kerja bagi memastikan PAS berjaya mempertahankan Bukit Gantang? Andainya ribuan yang hadir sesama ceramah menginfaqkan tenaga untuk sama-sama berjuang, bukan saja Bukit Gantang, Malaysia pun boleh kita tawan. Tidak ramai yang mampu dan bersedia nak berjuang dijalan Allah.seperti yang telah aku maklumkan sebelum ini, kalau nak berjuang nie mesti kita akan menempuhi kesusahan seperti mana Rasulullah s.a.w. Hanya ada 2 kemungkinan seseorang itu tidak mengalami kesusahan dan kepayahan semasa berjuang, pertama apa yang mereka perjuangkan berbeza dengan perjuangan Rasulullah s.a.w. dan kedua, mereka lebih hebat dari Rasulullah s.a.w. so checklah balik diri kita masing-masing. Andai selama ini hidup kita senang lenang je,tidak tempuh apa-apa cabaran langsung, mesti ada something wrong.Muhasabah balik apa yang kita buat selama hidup di dunia ini.

So kepada sahabat-sahabat sekalian, jika ada kelapangan mintak kita semua turun ke Bukit Gantang. Tenaga dan buah fikiran orang muda amat-amat diperlukan untuk mengerakkan jentera p/raya. kalau ada sapa-sapa nak turun boleh hubungi aku. Moga-moga segala amalan kita dikira sebagai jihad fisabillilah..

p/s sorrylah tak ada gambar mase ceramah nie. aku lupa nak bawa camera.

SIBUK..PENAT..LETIH...!!!!!!!!!!!

YA ALLAH sibuknya hidupku dlm bulan ini

Balik Perak 2x dlm mase 2 hari....

Ada 3 tutorial, 2 quiz dan 2 projek yang nak kena aku settlekan...

Roadshow anak negeri kat melaka...

Final exam yg carry mark pun tungang langgang...

Habis exam kena punggah balik barang-barang kat bilik, kalu x kena saman pulak..

Lepas itu ada prog tarbiah....

Sebelum cuti dah ad appointment turun ke bukit gantang bantu g/koje pilihan raya...

Nak renew lesen moto yg dah expired 9/3 nie...

Mak pulak dah banyak kali tanya bila nak balik rumah...

Cuti pulak dua minggu je..pas 2 ad short sem..

Kena pergi kelantan untuk roadshow seterusnya

Mmmph...........gamaknya, tak adelah mase nak rilex time cuti nie..

Nie tak cite lagi pasal business.. adoi...

Penatnya hidupku ini...

Tapi ade ke istilah “kapet merah” dalam perjuangan?? Sebelum ini aku selalu di beri pengisian tentang perjuangan dan lain-lain dan sekarang aku mula merasainya. Bila fikir-fikir balik, sikitnya dugaan yang ALLAH bagi kat aku. Itu pun dah nak mengeluh, pondannya aku nie..hehehe

Teringat aku selepas aku berbaiah 2 tahun lepas,aku masih ingat lagi pesanan senior aku, “ Selepas ini tidak ada lagi istilah rilex dalam kamus antum semua. Hidup antum tak sama dengan sahabat-sahabat kat kampus sana. Mereka hanya belajar untuk mencapai 4.00 dan kita pulak lebih dari itu. Ingatlah, sekali antum melangkah ke dalam arus perjuangan, selama-lamanya antum akan berada disitu. Andai antum lari, Islam tidak akan rugi sedikit pun dengan kehilangan antum kerana akan ada orang akan berjuangan. Bahkan pada suatu masa yang dijanjikan, antum yang akan menyesal kerana meninggalkan perjuangan itu.”

Terang-terang ALLAH bagi tahu kepada kita bahawa

“sekiranya(yang kamu serukan kepada mereka) ada keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, nescaya mereka mengikutimu, tetapi tempat yang ditujui terasa sangat jauh bagi mereka.” At-Taubah:42

“ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) seperti(yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan kegoncangan (dengan pelbagai ujian)sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, “bilakah datangnya pertolongan ALLAH?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan ALLAH itu dekat” Al-Baqarah:214

“kalau takut pada risiko, usah bicara soal perjuangan”. (Anwar Ibrahim)

Sahabat-sahabat, doakan aku terus thabat dalam perjuangan untuk meletakkan Islam ditempat yang tertinggi dan dengan perjuangan inilah aku mengharapkan rahmat ALLAH turun kepadaku.

"YA ALLAH, Tuhan kepada hati yang sentiasa berbolak-balik, tetapkanlah hati-hati kami dalam agamaMU dan ketaatanMU"

Sirr al-Asrar

Sirr al-Asrar

Who is Sirr al-Asrar

Kembara Ilmu

1) Tadika Kemas Taiping Perak

2) SAR Nurul Islam Taiping Perak

3) Sk St George 1 Taiping Perak

4) SK Kg Jambu Taiping Perak

5) SMK King Edward 7 Taiping Perak

6) SMKA Sultan Azlan Shah Bota Perak

7) SBPI Gopeng Perak

8) SMKA Sultan Azlan Shah (kembali)

9) SEPAKAT Driving Car

10) Persijilan Maahad Tahfiz Darul Quran KKB Selangor

11) Pondok Baitul Qura' Sg Udang Melaka

12) Allied Health Sciences CFS IIUM PJ Selangor

13) Tallaqi Kitab Ax101 with Us Muhadir

14) Dietetic IIUM Kuantan

Ar-Rijal

Kedai Kopi

Jemput Ziarah

Popular Posts

TETAMU